torsdag 30. mai 2013

Privatbudsjett (deltidsstudent, deltidsarbeidende)

Ferie er å gjøre noe annet enn man gjør til vanlig

Nå har jeg hatt en dag "på hjul", en dag på sofaen foran TV'en og det blir en dag til på sofaen i dag. Men jeg har lyst til å gjøre noe (har jeg sagt at jeg er en doer (en som liker å gjøre noe?)! Så da har jeg bestemt meg for å lage et budsjett for å se hvordan økonomien blir de neste årene.

Jeg har søkt litt inspirasjon og fant dette fine sitatet på Pengebingen:
"A budget is telling your money where to go instead of wondering where they went." (Dave Ramsey)

Budsjettet ble slik:

Bruttoinntekter (lønn)
- Skatt
+ Andre inntekter (barnetrygd)
= Nettoinntekt

- Faste utgifter (boliglån, kommunale avgifter, forsikring, mm.)
- Variable utgifter (mat, klær, fritid, drivstoff, mm.)
= - Totale utgifter

Sum (inntekter - utgifter):
Til/fra sparing

Forutsetninger i beregningsgrunnlaget

Jeg brukte økonomioversikten fra Skandiabanken over hva vi har brukt de siste 12 månedene. Det tok mye lengre tid enn jeg trodde, men var også mye morsommere enn jeg trodde. :)
Det vil bli noen endringer til neste år og jeg har vært nøktern i estimatene. Det vil si at jeg har blåst opp noen utgiftene og "vært sparsommelig på inntektene". En liten renteoppgang er medregnet, men ingen bonuslønn. Og jeg har husket feriepenger (selv om grunnlaget fra i år for neste års feriepengeutbetaling er nøkternt), men skattepengene vi får igjen har jeg glemt gitt.
Noen utgifter er derimot ikke blåst opp, men justert ned. SFO er justert litt ned og forhåpentligvis får jeg både betalingsutsettelse og rentefrys fra Lånekassen som også vil redusere utgiftene litt.

Ringvirkninger

Mens jeg holdt på med dette kom jeg på at jeg må jo justere skattetrekket mitt. Bruttolønna er den samme, men netto utbetalt blir mer. :)
Skatteetaten har forresten endret bestillingsskjemaet for skattekort, så jeg fikk ikke se hva skattetrekket blir. Spennende å vente på posten nå da. ;)

Til sist

Har jeg tatt frem boka "Årsregnskap" for å se litt på juniblokkas pensum. 2 sider leste jeg før jeg kom på at jeg måtte oppdatere dette blogginnlegget som jeg startet på i dag morges.
Takk og lov for at hue fungerer, selv om kroppen er forkjøla! :)

1 kommentar:

  1. Nice one.A budget is a plan of how to spend your income(simple pedestrian defination).Jeg bruker gamle måte(?)hvor jeg lager tabell med to(2) sider-en med debit a/c og en med credit a/c og så balanserer og carry forward overskudd eller underskud...(all errors n excemptions accepted siden jeg er ikke enda en økonomi student!!).Trenger litt hjelp fra deg om du kan??? Jeg synes du er flink på Excell og jeg trenger en mal/timeliste for april og mai 2013 hvor jeg kan skrive arbeidstimer min.Takk på førhånd.Ha fortsatt en fin helg!...Alpha

    SvarSlett