onsdag 29. mai 2013

Eksamen i Årsregnskap (BUS215)

Da er den overstått! :)

Det er ufattelig deilig, for det har ikke vært så "behagelig" å gå og vente på denne når jeg ikke har visst hva jeg har gått til. Det er jo første gangen UMB har dette faget.
Jeg har tidligere vist litt om eksamensforberedelsene, nå kommer flere bilder av "eksamenssystemet" - og bilder av noen av eksamensoppgavene.

Eksamenssystemet

Eksamenssekken.
Med to bøker bakerst (i PC-rommet), tre permer og så to bøker fremst.
Den var tung!

Permen med egne notater fremst - og forelesningsnotatene på arkfanene bakover.

Permen med regnskapsloven og utvalgte standarder.
Denne ble bare brukt til å slå opp i loven en gang.

Så over til eksmensoppgavene

Forsiden, med angivelse av både tid og % var til god hjelp.
På de første tre oppgavene sammenliknet jeg min tidsbruk med anbefalt tidsbruk - og visste at jeg hadde god tid.

Oppgave 1 om skatt. :o Utfordrende - helt til jeg fant et oppsett i notatene. Men uansett utfordrende - og jeg er superstolt av å ha klart den! Uansett hvordan resten har gått.
 
Oppgave 3 om inntektsføring. Her var det mye argumentasjon. Og litt regning.

Oppgave 4 om kundefordringene. Noe regning. Noe mer argumentasjon for regningen.

Og oppgave 5 som var multiple choice. 7 spørsmål i alt, hvorav jeg kun tvilte på ett.
 

Da er det bare å vente

Sensuren skal foreligge senest 27. juni. Nå har jeg ordnet meg en widget på telefonen slik at jeg ser hvor lenge det er igjen av sensurfristen i de forskjellige fagene (og til ferie). Kanskje jeg ikke sliter ut studweb denne gangen? 10 dager igjen til første sensurfrist (virksomhetsstyring), skatten er det 16 dager igjen å vente, og altså 30 dager på årsregnskap.
 


2 kommentarer:

  1. Hvor mye benyttet du de forskjellige hjelpemidlene her? Kommer man langt med bare boken?

    SvarSlett
  2. Hei, så hyggelig at noen leser bloggen min :) Denne eksamen hadde jeg for 5 år siden og hvordan eksamen i dette faget er på NMBU nå, vet jeg ikke. Det må nåværende foreleser/eksamenslager svare på ;) Som skrevet i blogginnlegget, var dette første gang dette faget var på NMBU Strykprosenten var skyhøy og karakeren min i dette faget er den dårligste jeg har av de 4 årene i Ås. Enda jeg jobbet med faget gjennom hele semesteret - og hadde med meg alle relevante hjelpemidler (og brukte dem). Dette er nok et fag som er mye enklere om man har litt praktisk erfaring. Bla glemte jeg på eksamen momsen på tapsvurdering av kundefordringene - det gjør jeg ikke i dag ;)
    Jeg mener å huske at jeg brukte alle hjelpemidlene. Og jeg vil tro at jeg brukte mine egne notater mest. Det var det jeg alltid hadde som metode og mål i alle fag. Boka var fin, men kanksje litt vel omfattende, i alle fall om man ikke har gjort en sortering (markeringer, notater i margen) på forhånd.

    Som sagt kan foreleser svare på hva slags hjelpemidler som er til mest nytte på eksamen. Jeg tror på erfaring gjennom øving, øving og øving. Har du noen kjente som driver med regnskap som kan hjelpe deg? Det er ting som er selvfølgelige for oss (feks moms på kundefordringer), som lett overses uten øving eller praktisk erfaring.

    Masse lykke til!!!

    SvarSlett