lørdag 4. mai 2013

Når man gjør noe man ikke kan ...

... da tar man risiko

Utfallet kan bli suksess, eller det kan bli fiasko. Enkelt fortalt. I dag var det en SQL-database som "slo seg vrang" i forbindelse med en oppgradering av vBulletin (forumserverprogramvare). Og jeg kan nær sagt ingenting om SQL-databaser...

Fiasko

Først kom det en liten feilmelding. Så kom det en større en og i forsøket på å ta i bruk eldre versjoner (av serverprogramvaren) og sikkerhetskopier og slikt så gikk hele nettsiden "i blank".
På dette tidspunktet var jeg ikke spesielt tilsnakkbar. Det vil si å snakke til meg gikk fint, men svarene var særdeles korte - og uten mening.

Suksessen da?

Jo, takk og lov så ga jeg meg ikke og etter leting og lesing både her og der lastet jeg over nok en sikkerhetskopi, ikke den siste eller den "reneste". Men jaggu fungerte den ikke! Og så kjørte jeg oppgraderingen to ganger - selv om den feilet (med SQL-feilmelding) begge gangene. Og vips så fungerte alt (nesten) tipp-topp igjen.

Lettelse!

Da kan jeg litt mer om SQL-databaser i dag. Og verdien av backup! I tillegg kunne jeg gå til dekket middagsbord. :) For taco'en fikk jeg ikke gjort ferdig selv. Men arbeidet hadde nok en fordel: tacogryta (ala Hellstrøm) fikk stå lenge og godtgjøre seg på komfyren. :)

Og jeg fortsetter:

Kveldens "kan-ikke" består av svæææære tankekart i BUS314, jeg er så lei, men står på for å kunne fortsette med neste trinn i eksamensforberedelsene: gjøre gamle eksamensoppgaver.
Morgendagens "kan-ikke" er visst venninnedate med joggetur i skogen. Det er lenge siden det. Til tross for mange mil på tredemølle og spinningsykkel er det noe helt eget å jogge i skogen. Jeg gleder meg! For utfordringen i morgen blir sikkert suksess den også. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar