mandag 27. mai 2013

Forberedelser til eksamen med alle hjelpemidler

Eksamen med alle hjelpemidler er ikke enkle eksamener

Dette har jeg hatt to ganger før og jeg har erfart at slike eksamener ikke er noe enklere enn andre "vanlige" eksamener. De krever mye arbeid i forkant, slik at man kan stoffet. For kan man ikke stoffet klarer man ikke å bruke det riktig på eksamen heller.

På statistikkeksamen hadde jeg med meg en fantastisk formelsamling. Den var omfattende (10 sider mener jeg å huske), men så brukte jeg omtrent ikke noe annet heller.
Det samme er planen min nå: ett dokument med mest mulig relevant informasjon slik at jeg slipper å slå opp i bøkene.

Hovedpermen er som følger

  • Dokumentet mitt
  • For hver arkfante i permen er det et nytt tema. (20 arkfaner)
  • Og til sist oppgavene jeg har gjort (i kronologisk rekkefølge)
Skjermdump: innholdsfortegnelsen til mitt sammendragsdokument
 
Når jeg da sitter der på eksamen og lurer på noe angående egenkapital, så slår jeg opp på side 43 i mine notater. Lurer jeg på noe mer, vet jeg at forelesningsnotatene er på arkfante 14 i permen. Og trenger jeg enda mer slår jeg opp i kapittel 24 i læreboka eller ser på oppgaveboka sine relaterte oppgaver (kapittel 16 og 24).
Skjermdump: Slik ser notatene til egenkapital ut (først med henvisninger, deretter notater)
 

I bistandspermen

Der er det jeg håper på å ikke trenge så som noen standarder og et informasjonshefte fra PwC.

Støttelitteratur

Jeg vil også ha med meg Norges Lover og de to pensumbøkene fra "Eksternregnskap" (som jeg er så heldig å ha fått). Jeg håper virkelig ikke jeg trenger å slå opp i dem, men jeg vil ikke sitte der på eksamen og savne noe!

3 kommentarer:

  1. Goodluck to u in ur exams.I am impressed by the way u work hard.De vanligvis sier-en fotball spiller som prøver mest og har flest mål sjanser-vil sansynlivis ha flest mål(scores) i slutten av sesongen.There4 it aint surprising to notice that u have many straight A`s under ur belt!!!Definitely something worth emulating for anyone who endeavours to succeed.Jeg har lest din siste kommentar om emneplan-takk for det.Har allerede notert og skal se om jeg kan ta alle disse fagene!Du kaller-eksternregnkap for lett...what?trodde den var advanced accounting?Jeg er veldig god i matte men har mye respekt for regnskaps-folk(accountants).Massa lykketil med eksamen igjen.Natta!....Alpha

    SvarSlett
  2. Success is not a destination, it's a journey. Det sitatet henger på kontorveggen min. :)

    Eksternregnskap er for meg lett. For andre pyton. For meg var Ex. Phil pyton, men andre elsker den type emner (få elsker vel Ex. Phil?!)

    Eksternregnskap er et innføringsfag (begynner med 1 i fagkoden). Årsregnskap er påbygningen (har 2 først i fagkoden). Årsregnskap var ikke like enkelt som Eksternregnskap. Jeg får se om jeg får blogget om det snart. I morgen skal ferien nytes med å kjøre skytteltrafikk mellom hjem, biltaksering, trafikkstasjon, betaling og låsing etter utvask av leilighet.
    FERIE! Natta :)

    SvarSlett
  3. Det var en ting jeg glemte å kommentere i går og det var dette med at man skårer flere mål om man prøver mer. Det er jo ofte slik at det ikke er alt pensum som sitter som støpt på eksamen, faktisk vil jeg påstå at det sjelden er slik. Visstnok er jeg flink men jeg har ikke 100% klisterhjerne.

    Når det er noe jeg ikke kan 100% gjetter jeg (å ikke besvare spørsmålet er uaktuelt). Flere ganger har jeg gjettet riktig. Dog går jeg ikke på eksamen og satser på å gjette, for en kvalifisert gjetning har større sjanse for å være riktig enn en "vanlig" gjetning. Desto mer kunnskap man har jo mer kan man gjette riktig. :)

    SvarSlett