onsdag 15. mai 2013

Puh!

Noen fag er morsomme. Noen fag er enkle. Noen fag er kjipe. Noen fag er vanskelige.


På fredag fikk jeg et lite sjokk da jeg prøvde å løse tidligere eksamensoppgaver i "Virksomhetsstyring" - noe slikt har jeg aldri vært borti før. Men jeg har jobbet (skrevet, pugget) som rakker'n i hele helga. Jeg pleier ikke å ha en slik innspurt mer enn 1-2 dager, men nå ble det hele 5 dager "i hi". Jeg har verdens beste familie som aksepterer at jeg ønsker å gjøre slikt! <3 p="">Jeg var veldig spent på eksamen i dag. Hadde jeg klart å lære noe disse dagene? Hadde jeg gjort de riktige valgene angående studieteknikk?


Men det gikk bra (i dag også)

Spørsmålene var litt annerledes enn tidligere. Men jeg skrev først alle spørsmålene og så begynte jeg på besvarelsen. Vi fikk om governance, internkontroll, risikostyring, revisjon (intern og ekstern), vesentlighet, uavhengighet - og en del om kapitalkrav (30% faktisk). Det er nok den store delen om kapitalkrav som eventuelt drar meg fra en A til en B. Men med tanke på nivået mitt på fredag er jeg himmelsk glad over å ikke være stryk-kandidat i dag! Bare i strategiinnføringsfaget (AOS237) har jeg vært så forvirra så kort tid før eksamen. Huff, jeg håper aldri det skjer igjen.

Etter to timer var jeg ganske ferdig. Det var 12 sider (3 600 ord) så jeg brukte god tid på se igjennom og da det var igjen et kvarter av eksamenstiden ble besvarelsen overlevert til eksamensvaktene.

Etter eksamen

Da ringer jeg min mann og forteller hvordan det er gått før jeg kjører hjem og ligger på sofaen og prøver å slappe av.
Men det ble ikke helt sånn i dag.
Fordi jeg har vært i hi de siste dagene måtte jeg sende en signert kontrakt før kl 15 i dag. Dvs, jeg hadde gitt meg selv frist til kl 15 i dag på å sende den. Det er nemlig en arbeidskontrakt. Nå har jeg signert en kontrakt på 50% jobb som regnskapsmedarbeider.


Og ved siden av skal jeg ta ferdig en master i økonomistyring (og får tittelen siviløkonom). I morgen, etter mange gode timer i drømmeland, skal jeg juble, jeg er litt for sliten i dag.  Vi "feiret" faktisk med pølser og pommes frites til middag i dag. Og en halv boks cider. God natt! ;)

4 kommentarer:

  1. Hard work really pays off.Congratulations for all that you have achieved so far and all that you about to achieve in the future(in your masters!). Jeg er en voksen med familie som skal begyne økadm. på umb i høsten.Jeg har mat1000 (tilsvarer math100) og Exphil fra blindern.Det betyr at jeg har bare micr-økonomi 1 som obligatorisk(bare 5-poeng) og inføring i org.teori(5poeng).Tenkte å ta grunnlenggende føretaksøk(5poeng)...alt blir 15poeng for hele 1.semesteret...men lurer på hvilken andre fag kan jeg ta for å få resten av 15poeng?De fleste fagene som ikke trenger førkunnkap går ikke i høsten??Any advice will be highly appreciated!Mvh...Alpha...

    SvarSlett
  2. Gratulerer med valg av en fantatisk skole!

    Av emner kan jeg foreslå:
    BUS133 Excel for økonomer, 5 stp (http://www.umb.no/soek/emner/bus133) skal flyttes til høstsemestert nå
    JUS100 Juridisk metode og norsk rettssystem, 5 stp (http://www.umb.no/soek/emner/aos240)
    JUS201 Offentlig saksbehandling og forvaltningsrett, 5 stp
    (http://www.umb.no/soek/emner/jus201)
    AOS240 Samfunnsvitenskapelig metode, 5 stp (http://www.umb.no/soek/emner/aos240)
    IND200 Praktisk prosjektstyring, 10 stp (http://www.umb.no/soek/emner/ind200)
    BUS280 Private- og næringsforsikringer, 5 stp (http://www.umb.no/soek/emner/bus280)

    Etter min mening er JUS100 et must, mens BUS133 er obligatorisk og det blir også AOS240. Utover det må du velge det du har mest lyst på egentlig.
    IND200 er det eneste faget med 10 stp (hvilket kan være kjekt, for å ha mange små fag kan være tøfft).

    Dersom du sender mail til lars.mork@umb.no så kan det godt hende at du får litt hjelp selv om du ikke er UMB-student enda.

    Masse lykke til med fagvalg og studier!

    SvarSlett
  3. Excellent!What a nice proposal.Da blir det BUS133,JUS100 OG JUS201 I HØSTEN..(15P alle sammen).Men kan man(jeg) virkelig klare alle disse i tillegg till mikr 1 + G.Foretaks.ØK? Hvor vanskelig er foretaks.øk?Jeg kan bare litt om balance sheet og income(intekt) og expenditure(utgift) a/c??Hva med Excell????Jeg har viljen.....men har jeg evnen?I dont know!!!! Takk for guidence en gang til.Enjoy the rest of your evening routines!Mvh...Alpha

    SvarSlett
  4. (5) BUS133 (Excel for økonomer)
    (5) JUS100 (Juridisk metode og norsk rettsystem)
    (5) JUS201 (Offentlig saksbehandling og forvaltningsrett)
    (5) BUS100 (Grunnleggende foretaksøkonomi)
    (5) ECN110 (Innføring i mikroøkonomi)
    Totalt 25 studiepoeng (+5 stp Innføring i org.teori (augustblokka). Det er helt vanlig studiemengde.
    Jeg har et semester tatt 40 stp. Det gjør jeg ikke en gang til, men det gikk det også. Det var det semesteret jeg hadde flere, for meg, lette fag (Excel og eksternregnskap). Et semester har jeg tatt 25 stp, men da tok jeg juniblokk i tillegg og var hjelpelærer i Excel (6 timer i uka) ved siden av.
    Nå, når jeg skal ha "ordentlig" jobb ved siden av studiene legger jeg opp til ca 20 studiepoeng i semesteret. Går ikke det, melder jeg meg bare av et fag igjen. Det er ingen som merker det, annet enn meg som må studere litt lenger for å få ferdig mastergraden...

    Det er regnet 150 timer pr 5 stp pr semester, men det er i teorien. Noen tar jo noen fag veldig lett og andre må jobbe mye med andre fag. Dog, som sagt, er dette mange småfag og det kan være utfordrende. Både å få timeplanen til å gå opp (sjekk om det hadde gått i fjor på timeedit.umb.no)

    Om du klarer dette kommer helt an på deg. Hva du vil og hva du kan. Det er utrolig hva man får til bare man vil nok! Samtidig så er det noen som ikke har evnen uansett hvor mye de vil.

    Excel krever litt jobbing. Dersom du ikke kan noe Excel vil du måtte jobbe en del hver uke (gode oppgaver hver uke. Se: https://athene.umb.no/emner/pub/BUS133/presentasjoner/index.htm ). Nå er det 3-4 timers hjemmeeksamen og 3 timers skriftlig individuell eksamen (på papir).

    Innføringskurset i jus er enkelt, men for å få en god karakter på eksamen bør man øve på de oppgavene man får (og tidligere eksamensoppgaver).
    Offentlig rett er noe vanskeligere, men ikke noe tungt fag. Igjen handler det om å øve på eksamen i tillegg til å lese pensum (forberedelse før forelesning er gull verdt!).

    Foretaksøkonomi kan kreve en del arbeid, det kommer an på hva du kan og hvordan du tar "økonomifag". Det er en del pugg (faste kostander, marginalkostnad, -inntekt, nullpunktsomsetning og slikt).

    Mikroøkonomi har ny lærer og jeg vet ikke hvordan dette er nå i forhold til før. Men da jeg tok det krevde det litt jobbing hver uke (vi fikk oppgaver) for å forstå denne litt spesielle "økonomiske tankegangen". Essensielt er alternativkostnad. Et middels lett fag vil jeg si, men som krever jobbing gjennom semesteret.

    Da jeg startet (i 2010) var det også noen som vurderte STAT100 første semesteret da de slapp ex.phil. Men pga mye regning i matte (MATH100) ble de fleste frarådet dette. STAT100 krever mye jobbing hver eneste uke. Det glemte jeg sist jeg svarte deg, men det kan også være et alternativ for deg. Spesielt siden du slipper MATH100 også.

    Hadde jeg vært deg hadde jeg meldt meg opp i alle fagene så snart som overhodet mulig. Og da gått inn på Fronter og sett om gamle notater ligger der (det gjør de rett så ofte). Gå på de første forelesningene og så bestemmer du deg for hvilke fag du vil fortsette med. Jeg gjorde dette med BUS230 (Operasjonsanalyse) i år. Jeg prøvde, men innså at det ikke var det jeg hadde mest lyst på (det krasjet med "Årsregnskap") og meldte meg av igjen etter et par uker.

    SvarSlett