søndag 28. april 2013

Hjelpevergearbeid

Hva innebærer dette?

Jeg får ofte spørsmål om det er mye jobb. Det vil si det første spørsmålet er ofte om det er det samme som verge. Og det er det ikke! Dersom man er verge er personen umyndiggjort, det er den ikke når den har hjelpeverge. En hjelpeverge hjelper til med det økonomiske (og noen ganger litt mer), men personen er selv ansvarlig for sine handlinger.
Les mer her: Wikipedia, Justis- og beredskapsdepartementet.

Er det mye jobb?

Nei, den jobben vi gjør er ikke så stor. Det var litt å "rydde opp i" da vi startet som hjelpeverge og det tok mye tid et par ukers tid. Det var både spennende og trist.
Det nest første jeg sørget for da vi ble hjelpeverge var å få e-faktura og avtalegiro på alt som gikk an å få dette på. Nå kommer det minimalt med fakturaer i posten og minimalt jeg trenger å manuelt betale. 99% av fakturaene går av seg selv.
Det personen får til eget fri bruk dokumenterer vi ikke, men alle transaksjoner vi står for fører jeg i regnskapet. Heldigvis skal det bare leveres bilag for de større summene, mens de mindre beholder jeg kvitteringer på til evt. kontroll.
Slik ser det jeg fører fortløpende.
Alle summer er selvfølgelig manipulert.

Hva tar mest tid?

Det første året var det veldig utfordrende å føre "Skjema for hjelpevergeregnskap" (som jeg kaller hjelpevergeårsregnskapet). Fordi malen fra overformynderiet ikke passer sammen med skjemaet for hjelpevergeårsregnskapet. Kategorier måtte deles opp og slås sammen. :s Men jeg lærte - og endret litt på kategoriene (kontoene om du vil) som jeg fører på i løpet av året. Nå går hjelpevergeårsregnskapet unna på et par timer. Det tar litt tid å tilpasse til sider og printe alle kontoutskrifter og slikt.
Her er en skjermdump av hjelpevergeårsregnskapet.
Alt personlig er sladdet.

Og så tar det tid å diskutere hvilke løsninger som er bra og fungerer - og ikke fungerer - etterhvert som sykdommen til den vi er hjelpeverge for endrer seg (demens). Det tar ikke bare tid, men er også tøfft/trist siden dette er for en nær slektning.

Hva er så fordelene med å være hjelpeverge?

En person som ikke selv håndterer økonomien sin får hjelp til å både få betalt regningene sine, ha penger til det nødvendige i dag og forhåpentligvis klare å opparbeide seg en buffer til å takle uforutsette hendelser (/fakturaer).
Det finnes mange årsaker til at man trenger hjelpeverge. Noen er impulsive, andre har ikke økonomisk forståelse eller mange andre årsaker jeg ikke kan noe om. Eneste erfaringen jeg har er med demens hvor den økonomiske forståelsen gradvis har blitt svekket. Og det var en stor lettelse den dagen vi ikke lenger trengte å bekymre oss for hvor skakkjørt økonomien kunne bli.

Anbefaler jeg hjelpeverge?

Det er mangel på hjelpeverger, så vil du gjøre en forskjell samtidig som du får litt erfaring med (privat)økonomistyring så anbefaler jeg varmt å bli hjelpeverge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar