torsdag 25. august 2011

Eksamensoppgavene organisasjonspsykologien

1. Definer begrepet organisasjon.
Hvordan har endringer i menneskesynet påvirket den historiske utvikling i organisasjonsteoriene?
Drøft hvilken plass psykologiske egenskaper og prosesser kan ha i forhold til organisasjoners effektivitet.
Gi eksempler.
Ikke gjort, vet ikke om jeg har tenkt å gjøre så mye på den heller...

2. Definer begrepet motivasjon.
Drøft de ulike teorier om motivasjon, og hvordan teoriene beskriver forutsetninger for menneskelig ytelse i organisasjoner.
Gi eksempler.
Denne er nå gjort for 2. gang. Og det lønnte seg! Seigt å komme i gang, men når de første linjene var på papiret så gikk det overraskende greit. Maslow, Herzberg, Thorsrud, målsettingsteori, hygienefaktorer - og helhetsmodellen. :)
1600 ord forresten. 2,5 sider i Word (Calibri 11, 1,15 linjeavstand).

3. Beskriv sentrale aspekter ved emnene emosjoner, jobbholdninger og arbeidsmiljø.
Bruk deretter teorier og begreper om disse emnene til å belyse hva som kan skape positive prosesser og resultater i organisasjoner.
Gi egne eksempler.
1189 ord. Endelig løsnet det! :) Jeg droppet fokusere på oppgaven, men skrev stikkordene de spurte etter. Og så tegnet jeg de to viktige figurene og skrev utfra dem. Jeg har faktisk ingen eksempler til denne oppgaven enda, så dette lover bra!

4. Hva menes med begrepet personlighet?
Diskuter forholdet mellom de psykodynamiske, humanistiske og trekkteorier om menneskets personlighet, med hovedvekt på trekkteoriene.
Hvilken betydning kan personlighet ha i arbeidslivet.
Gi eksempler.
724 ord. Nærmest så lite at jeg burde skrevet "ikke gjort". Men jeg føler at jeg har skrevet nok på denne oppgaven. :o Får se om jeg kan finne en drøss med praktiske eksempler å sprite opp denne med.  

5. Definer begrepet persepsjon og beskriv grunnmekanismene i persepsjon.
Beskriv også de mest sentrale mekanismene i sosial persepsjon og attribusjon og drøft konsekvenser av disse mekanismene i arbeidslivet.
Illustrer med eksempler.
1534 ord. Det må da være greit? Dette er jo et utgangspunkt for eksamen. Utgreiingene vil nok komme mer naturlig på eksamen. Jeg er ganske så konkret og litt stakkatao i skrivingen min i forberedelsene.

6.  Hva er læring
Definer begrepet og drøft hva som kjennetegner de mest sentrale formene for læring og hva som er kjennetegn ved lærende organisasjoner.
Gi eksempler på læring og utforming av læringstiltak.
860 ord. Det må da være for lite?! Leser eldre skolenotater for å finne bedre innfallsvinkler og forklaringer på "læring".

7. Hva menes med begrepet gruppe i organisasjonspsykologisk sammenheng?
Beskriv videre hva som er forskjeller og likheter mellom en gruppe og et team.
Drøft så forhold som hindrer eller støtter gruppers optimale funksjon.
Hva kan beskrives som god ledelse av team?
Gi eksempler.
1090 ord første gang. 1100 ord andre gang. Plankekjøring. Ikke noe mer å si om den oppgaven.

8. Drøft begrepene lederskap og administrasjon (leadership og management) og deretter lederens ulike roller.
Beskriv deretter sentrale aspekter ved kommunikasjon og drøft hvorfor kommunikasjon er sentralt i ledelse.
Gi egne eksempler.
800 ord. Og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan jeg har svart på alt med en så kort besvarelse!

6 kommentarer:

  1. Hei. Lurte på om du kunne hjelpet meg litt med oppgaven om emosjoner, altså oppgave 5?

    Mvh førsteårsstudent ved BI :)

    SvarSlett
  2. undert4k@hotmail.com6. mai 2012 kl. 14:32

    Hei, hadde du hatt muligheten til å dele de stikkordene til oppgaven? Det hadde vært utrolig snillt. Du kunne også fått en belønning om du hadde hjulpet meg!

    SvarSlett
  3. Stikkordene ligger her: http://okadstudent.blogspot.com/2011/08/tankekart.html

    SvarSlett
  4. Jeg får ikke åpnet den linken med tankekart, kunne du lagt dem ut på nytt? Hadde vært supert :D

    SvarSlett
  5. Jeg ser det. Jeg så det for noen dager siden også, men tenkte det bare var mini-PCen min sin skyld. Nå tror jeg imidlertid at det kan være en annen forklaring.
    Jeg har ny telefon som er syncet med Google (pga kalenderen som ikke syncet helt ordentlig med Outlook...). Og jeg hadde en drøss med bilder fra bloggen i bildemappa mi på telefonen. Det trenger jeg ikke - så de slettet jeg!

    Men jeg skal ta meg jobben med å finne dem igjen. Jeg har backup av alle fagene. Orgpsyk vet jeg går nå, så det skal jeg få lagt ut med en gang, men de andre fagene kan ta litt tid. Orgteori går vel også nå, så det bør jeg også prioritere.

    SvarSlett
  6. Tusen tusen takk! Veldig snilt :)

    SvarSlett