torsdag 13. desember 2012

Tankekartene i "Organisering og styring" (BUS312)

Strategisk planlegging:

(Konkurransestrategi - Gode mål - Forutsetninger - Oppgaver - Prestasjonsmåling)
 

Styring

(Prestasjonsmålesystemer - Strategisk planlegging - Internprising - Budsjettering - Organisering)


Organisering

(Årsak - Hierarki  - Strukturer - Gode mål - Ansvarsenheter)

 Budsjettering

(Salg - Resultat - Likviditet - Balanse - Avkastningsmål)


Ansvarsenheter

(Årsak - Mål - Overskuddssenter - Kostnadssenter - Servicesenter - Markedsføringssenter - Controller)

Internprising

(Mål - Krav - Fordeling av kapital - Avgjørelser - Basis)

Kostnadsstandard

(Standard - Standardkostregnskap - Formål - Hva- Avvik - ABC - Fordeler - Ulemper)

 Residualfortjeneste

(ROI - Mål - Fordel - Avkastningskrav - Oppsett - Kapital - Verdi)

Kultur

(Felles tankegang - Mekanisme - Styringsverktøy - Alle har en kultur - Kulturelle endringer - Internasjonalt - Hva skaper verdier)

LEAN

(Prosesstyring - Formål - Særlige krav - Nivåer - Konklusjon - Null - Virkemiddel)
 

 Tjenesteytende virksomheter

(Karakteristika - Kostnadsdriver - Prestasjonsmåling - Finans - Helse - Ideelle)

Prosjekt

(Mål - Kontraktsformer - Organisasjon - Typer - Kjennetegn - Fordel - Svake sider - Styring)

6 kommentarer:

  1. hei! morsomt å se så fine tankekart du lager:) Skal selv begynne på økonomistudier til høsten. Hvilket program bruker du for å lage de? Lena

    SvarSlett
  2. Gled deg til å begynne på økonomistudier! :)

    Jeg bruker gratisprogrammet FreeMind
    Se dette innlegget i bloggen for mer info: http://okadstudent.blogspot.no/2011/10/freemind-tankekart-i-ny-versjon.html

    Takk for tilbakemeldingen om tankekartenes utseende :)

    SvarSlett
  3. Ja de ser veldig fine ut! Hjertelig takk for linken, skal jeg se på med en gang:)Gleder meg masse masse!! Er det folk i alle aldere der du går? jeg blir 26 når jeg begynner.

    SvarSlett
  4. Det er folk i alle aldre på UMB. De unge studerer og de eldre underviser ;)
    Neida, det er folk i nesten alle aldre som studerer også. Den yngste jeg har jobbet med kom rett fra videregående og første semesteret var de i overvekt. Den eldste har vært nærmere 60.
    Jeg merker stor forskjell på alderen på bachelorfagene og masterfagene jeg har tatt. Alderen er vesentlig høyere i masterfagene. Og der vil jeg vel tippe at gjennomsnittsalderen ligger rundt 25-30 år.

    Hovevekten ligger ikke på oss som har "full pakke", men jeg har veldig sjelden følt meg gammel (og eg er 10 år eldre enn deg). Så alderen skal du ikke la deg skremme av! Utnytt erfaringene du har gjort deg hittils - det har jeg merket veldig godt. Selv om jeg var interessert (og motivert) da jeg studerte for 10-15 år siden kan det ikke sammenliknes med engasjementet, interessen, motivasjonen og prioriteringene (og prestasjonene) jeg har nå. :)

    Masse lykke til med studiestart! PS: bare spør dersom det er noe (jeg håper på å ha tid til å fortsette bloggen selv om jeg skal ut i fulltidsjobb fra sommeren/høsten av.

    SvarSlett
  5. Nei tenker at jeg ikke skal la alder være en hindring. Tar det som en fordel, med erfaringer og alt som følger med. Vurderer sterkt UMB også, så sprøtt at jeg kom over bloggen din. Sett etter blogger som omhandler økonomistudier , og fant din blogg for en god stund siden. Så de fancy tankekartene å måtte bare høre. Er utrolig utrolig motivert for å begynne, tar noen fag nå for å være klar til neste år. Motivasjonen og iveren bare øker og øker.

    Ett spørsmål til og, bare siden du sa jeg kunne spørre:) Man kan velge både bachelor og masterfag som du skrev, når man tar bachelor altså? Kan man se alle disse fagene på nettsiden til UMB? Er jo så spennende og også greit å være forberedt. Takk for spennende svar! :)

    SvarSlett
  6. Hei! Jeg beklager at det har tatt litt tid å svare deg. Jeg har hatt litt nyttårsferie. Det vil si, som voksen student, å nytte det meste av tiden til å hjelpe en gammel slektning å flytte...

    Jeg har laget et eget innlegg som jeg håper at besvarer spørsmålene dine: http://okadstudent.blogspot.no/2013/01/diverse-praktisk-ang-fag-pa-umb.html

    Bare hyggelig å få spørsmål - og bare hyggelig å svare. :)

    PS: Vil du lese mer positivt om UMB kan du det her: http://okadstudent.blogspot.no/2012/10/umb-er-et-veldig-bra-universitet-som.html

    SvarSlett