fredag 19. april 2013

Exceltips for regnskapsføring

Excelkunnskaper kan hjelpe regnskapsføringen!

Det er noen funksjoner i Excel som jeg ser at studentene i "Eksternregnskap" trenger å lære.
Det jeg synes var mest plundrete med å rette 70 oblig'er var å ble frem og tilbake, opp og ned. Jeg er ferdig med de obligene og den kommende semesteroppgaven skal vi ikke rette, men for studentenes skyld til eksamen (åpen bok basert på oblig og semesteroppgave) har jeg laget en liten veiledning til hvordan de kan få regnskapsføringen mer lesbart på papir.

Det er ikke Excel jeg skal lære studentene i "Eksternregnskap", men siden jeg er hjelpelærer i "Excel for økonomer også så klør det kraftig i excel-fingerne mine titt og ofte.

En bitteliten veiledning

Derfor tok jeg noen minutter en formiddag og lagde denne veiledningen (klikk på bildene for større versjoner):
 
Side 2 kommer (har midlertidige problemer med å få lastet opp bilder).
 
Det er bevisst valgt bare akkurat disse temaene. Jeg skulle gjerne ha skrevet litt om marger og skriftretninger, å bryte teksten, slå sammen celler - og ikke minst å henvise fra andre ark. Men for å hjelpe flest mulig valgte jeg å holde denne veiledningen ytterst kort.
Skulle noen ønske mer, får de komme på øvingene i Excel (torsdag 10-12 og fredag 10-12). ;)

Suksess?

Jeg er i alle fall veldig stolt, hovedlærer viste disse tipene i forelesningen i dag. Det tyder på at det er bra. :) Så gjenstår det å se hva studentene gir av tilbakemelding på neste øving i Eksternregnskap (på tirsdag). Da blir det nok folksomt siden de får igjen oblig'ene sine (og jeg gleder meg like mye som dem - det var ekstremt mange veldig bra oppgaver!).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar