torsdag 11. september 2014

Sånn går no' dagan

Her kommer en oppdatering om fremdriften på masteroppgaven


Da vi skrev kontrakt (med hverandre og universitetet) i mai, måtte vi legge ved en overordnet fremdriftsplan. Vi har imidlertid valgt å lage en litt mer detaljert plan for oss selv. Vi jobber begge bedre under press og denne aktivitetsplanen gir oss et ukentlig press. 


Jah, hva kan jeg si? For det første finnes det bedre program enn Excel å lage Gantt-diagrammer i. For det andre, som egentlig er viktigere, så er vi ikke helt i rute. Det vil si, ruten ble litt annerledes enn først tenkt! Så der ser værre ut enn det er. 

Problemstillingen

Vi har de siste par ukene jobbet mye med problemstillingen. Problemstillingen er essensielt for hele oppgaven og vi var forberedt på at vi måtte gå flere runder før vi fant en skikkelig god en. Og at justeringer vil komme hele veien. Men at det skulle være så vanskelig var vi ikke forberedt på. Heldigvis har vi et veldig godt samarbeid hvor vi begge får frem våre tanker og meninger. Takket være dette vet vi innerst inne at vi er på riktig vei - og at vi vil samme vei. Vi bare klarer ikke helt å få det ned i en problemstilling og to forskningsspørsmål. Klarte. Nå er forslag nr 3 sendt til veileder og denne gangen har vi virkelig trua på at den er skikkelig bra!
Foreløpig tittel på oppgaven er "Styringspakker i IT- og helsesektoren: Hvem, hva, hvordan og hvorfor".
Vår foreløpige problemstilling er "Hvilke styringssystemer anvender IT- og helsevirksomheter i sine styringspakker og hvordan er disse styringssystemene valgt?"
Forskningsspørsmål nr 1 er "Er det (u)likheter i virksomhetenes styringspakker i IT- og helsesektoren?"
Forskningsspørmsål nr 2 er "Hvordan er prosessene i virksomheten ved utvelgelse av styringssystemer?"

Og alt det andre?

Spørreskjemaet har blitt mye mer omfattende enn vi først hadde tenkt oss. Planen er nå å sende ut til utvalgte virksomheter i to bransjer (IT og private helse- og sosial), ikke til mellomledere. NMBU har en avtale med QuestBack, så der har vi brukt noen timer på å sette opp og (om)formulere spørsmål. Ca 30 spørsmål har vi nå, men vi håper på å få det ned i 25.

Innledning og litteraturen er det ikke skrevet noe mer på. Men tankene går hele tiden og jeg gleder meg til å igjen skrive mer på disse delene. Vi har lest oss opp på metode, og skrevet noe på metodekapittelet. Så skrivemessig ligger vi veldig godt an. :)

Vi har fortsatt trua på at vi er ferdige til 1. desember. Det krever bare at vi fortsetter å jobbe slik som vi har gjort de siste ukene; 8-16 (eller 10-22). Vi jobber stort sett på hverdager, men har også satt av noen timer i helgene når det har vært nødvendig. Fordi vi bor drøyt 6 mil fra hverandre har vi kontinunerlig kontakt på Skype, med noen "formelle" møter hver uke. I tillegg til at vi møtes på universitetet og hjemme hos hverandre hver uke. Jeg synes dette fungerer kjempebra, vi får begge rom til å fokusere samtidig som vi får godt samarbeid både med tett kontakt, men også kommunikasjon ansikt-til-ansikt (som er veldig verdifullt, til tross for gode IKT-verktøy).

Dagene flyr! 

Vi har begge jobb ved siden av studiene, vi har begge familie og venner. Vi har også så smått begynt å se etter eller søke jobb(er). Det er morsomt å studere og vi er begge motiverte for å gjøre en veldig bra masteroppgave, men det skal også bli utrolig morsomt å komme ut i "den virkelige verden". Og spennende.

12 kommentarer:

  1. Hei. Jeg likte fremdriftsplanen med gantdiagram du laget i Excel. Mulig å få den sendt på mail til hfagerhaug@hotmail.com ?
    mvh
    Harald Fagerhaug

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg likte den nederste fremdriftsplanen, er det mulig å få den fullstendige versjon tilsendt på mail?

    SvarSlett
    Svar
    1. Da må du oppgi mailadressen din her - eller sende meg en mail. Du kan jo kontakt meg på Messenger for eksempel?

      Slett
  3. Åja, jeg trodde mailadressen min vistes for deg skjønner du :) jeg fant hverken ditt fulle navn eller e-postadresse, men min adresse er: 180129@dmmh.no - på forhånd takk for at du deler!

    SvarSlett
  4. Hei! For en utrolig oversiktelig og bra fremdriftsplan. Jeg skal begynne å skrive masteren min nå, hadde det vært mulig å få den tilsendt på mail til kristine.rossland@lyse.net. Hadde vært til mye hjelp.

    Mvh. Kristine Røssland

    SvarSlett
  5. Kunne du sendt den til meg også? eirin@diglee.no

    SvarSlett
  6. Hei! Den fremdriftsplanen dere selv har laget så fenomenal ut. Kunne jeg fått en versjon av dette tilsendt til meg på mail: Hs@live.no? Studerer på NMBU selv, så er godt i gang med en hektisk masterperiode, men innser at fremdriftsplanen som følger masterkontrakten ikke er den mest detaljerte for eget bruk. Setter stor pris på det!

    SvarSlett
  7. kunne du sendt meg på ainahelen00@gmail.com? :)

    SvarSlett
  8. Hei, jeg har sendt deg en melding på messenger. Jeg skulle gjerne også fått oversendt de to filene, de ser kjempefine ut! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mailadressen min er pbwaage@gmail.com forresten. :)

      Slett
  9. Heia. Kunne jeg også fått tilsendt de to fremdriftsplanene på e-post? Jeg skal i gang med masteroppgaven over jul og disse planene så jo helt supre ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. mailadressen min er ibusvold@hotmail.com :)

      Slett