mandag 18. november 2013

Kjøtt er mat og fisk er ???

Fisk eller mat - eller en drøss med gener?

Den obligatoriske oppgaven i kvalitativ metode (ASO340) var å gjennomføre et intervju og skrive en intervjurapport.
Vi fikk en relativt god intervjuguide av foreleser, men hjertet mitt gjorde et par hopp da min samarbeidspartner og jeg fikk en ekspert å intervjue.

Det vi skulle få ut av intervjuet var intervjuobjektets mening om forskning på gener i matproduksjon. Kort og forenklet fortalt. Bakgrunnen er prosjektet AquaGenome: http://www.nofima.no/prosjekt/the-aqua-genome-project som handler om å samle alle genene til torsk/laks (som til sammen blir et genom) for å bruke genkunnskap for å gjøre fiskenæringen mer lønnsom. Forenklet sagt.

Intervjuobjektet vårt var meget hyggelig, meget snill, veltalende, konkret - ja rett og slett en drøm! Tatt i betraktning at han var ekspert på fiskegener og vi var to litt forkomne økonomistudenter.

Rapporten er levert, med forside og innholdsfortegnelse, innenfor ordbegrensningen (ca 2000 ord) og med gode svar.

Veien videre - uten fiskegener

Da er det bare å gyve på (den karaktergivende) semesteroppgaven. Det vil si å skrive en innledning til masteroppgaven. Den skal ikke handle om kjøtt. Og ikke om fisk, eller fiskegener. Denne semesteroppgaven blir nok skrevet om strategisk økonomistyring. Og lenger har jeg ikke kommet. :o Innleveringsfristen er 9. desember og en dag til uka må jeg bare sette meg ned og bestemme meg for noe. Uansett hva jeg skriver i semesteroppgaven må det ikke være det jeg skriver masteroppgave på. De "fagene" er egentlig helt uavhengige av hverandre, men jeg må gjøre jobben om igjen om jeg velger noe annet nå enn på masteroppgaven.
De fleste andre har ikke denne utfordringen fordi de allerede har levert melding om at de skal skrive masteroppave, har fått veileder og skal innen 1.12 ha levert bla en fremdriftsplan. Jeg skal ha dette klart utpå våren (meldingen 1.2 og så fremdriftsplanen 1.5 tror jeg). De begynner å skrive i januar/februar, mens jeg skal først starte i juni/juli/august. Det har sine fordeler: det er flere veiledere ledig, men får altså et litt større gap i tid enn vanlig mellom metoden og oppgaveskrivingen. Dette har jeg valgt selv, for å slippe å ha metoden og skrive oppgaven samtidig. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar