tirsdag 5. november 2013

Investering i aksjeporteføljer

Obligatorisk oppgave i finansiell risikostyring og investeringsanalyse (BUS322)

Vi har fått et regneark med aksjeprisene fra 2001 til 2009 og skal ta utgangspunkt i juli 2006 og anbefale tre porteføljer.

Today is July 20, 2006. You have just completed your MSc at Ås Business School, with a major in finance and you have been hired by a family corporation planning to establish a portfolio of Norwegian stocks. The initial investment will be some NOK 100 mill.
The CFO has given you the following assignment: Write a report of maximum 15 pages in which you outline your suggestions for a Norwegian stock market portfolio. The CEO has selected 24 relevant stocks to consider, based on their performance during the period July 2001 – July 2007. The portfolio will be benchmarked against OBX while you are told to use the 3 years t-bill rate as a proxy for a risk free Investment.

Det høres veldig enkelt ut, og med forutsetning om fullt effisiente markeder kan man i prinsippet oppnå like bra avkastning om man velger i blinde som med mer "kvalifisert gjetting".
I praksis viser det seg imidlertid å by på "noen utfordringer" slik at oppgaven er gjort "noen ganger". Hermetegn betyr at jeg underdriver - på denne oppgaven har det vært flere uheldige faktorer slik at jeg har måttet startet på scratch flere ganger.

Skjermdump av oppgavens fire første sider.

Men nå er obligen* ferdig!

Det er godt å kjenne på at jeg kan bli lei Excel også. Det er en god følelse å ha jobbet så mye også med denne oppgaven at den ikke kan bli særlig bedre.

10 dager til innleveringsfrist

Siden det enda er såpass mange dager igjen leverer jeg ikke riktig enda. Rapporten er ikke helt 100%, selv om obligen er det. Det kan være at jeg kommer på noe som kan gjøre oppgaven bedre - og da er det greit å ha muligheten til å få dette med. Selv om det bare er en obligatorisk oppgave er det jo samtidig en forberedelse til eksamen.
 
* Oblig = obligatorisk oppgave som må bestås for å få gå opp til karaktergivende eksamen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar