onsdag 12. mars 2014

Å lære av andre (tidligere eksamensoppgaver)

Det har vist seg nyttig

For man trenger jo ikke å finne opp kruttet selv på nytt hver eneste gang?! 

I Investeringsanalyse og finansiell risikostyring (BUS322) brukte jeg tidligere eksamensoppgaver* som mal da jeg skrev min egen eksamensoppgave**. Det var uansett en krevende eksamen, både å gjøre (i Excel) og å skrive (i Word), men det hjalp litt å ha flere A-besvarelser å kikke på. Innholdsmessig var det selvfølgelig lite å hente, men når det gjelder utseende, oppsett og språk var det mye å hente. 

For et par uker siden leverte jeg en obligatorisk oppgave om beslutningstær i Bedriftsøkonomisk styring: Operasjonsanalytiske metoder og teknikker (BUS331) hvor jeg var veldig usikker på oppsettet. Det var case og bedt om to rapporter og ved hjelp av tidligere eksamensoppgaver satte jeg det mest mulig opp som om dette var jobben min. 

Skjermdump: Forside med innholdsfortegnelse og innledning på første oppgaven.

Det vanskelige er ikke bare å komme frem til "riktig svar" (fordi det ikke finnes), men også å vurdere hvor mye teori og bakgrunnsstoff som skal inn i forhold til å gi korte og lettfattelige forklaringer for ikke-økonomer. Jeg synes selv dette var en vel overfladisk oppgave, jeg må innrømme at jeg ikke la sjela mi i den (slik jeg pleier). Oppgaven ble også levert flere dager før fristen fordi jeg tenkte at godt nok fikk være nok***. 
Tilbakemeldingen kom i går og den var da rett så hyggelig. Det var kanskje ikke så ille å ikke være nøye?  Det har en tendens til å bli tungt og for detaljert da, jeg vet det, men det ligger ikke helt i min natur (enda) å være ei dame av få ord. ;)

Jeg legger veldig mye vekt på utseende. Det er fordi jeg mener at førsteinntrykket er viktig. Detaljene er selvfølgelig viktige de også, men uten et godt utseende og oppsett (overskrifter, innholdsfortegnelse), så er det ikke sikkert at de viktige detaljene kommer frem! 

Skjermdump fra Fronter: Tilbakemeldingen på oppgaven
Jeg var forberedt på tilbakemelding ala den første i BUS322 fra Gjølberg: Masse røde streker og "unødvendig", "for mye", "uforklart" - ja, rett og slett slakt. Så denne var veldig hyggelig (selv om det kan være at det er Steen (og at hun er mindre krevende) som har rettet denne og ikke Gjølberg (som krever- både av seg selv og andre)).


* De finnes på tilgjengelig Fronter
** Hjemmeeksamen (30 timer)
*** På grunn av alvorlig sykdom i nær familie har både skole og jobb fått litt mindre oppmerksomhet enn til vanlig. Bloggen også. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar