mandag 4. februar 2013

CV (hvilke ord som går igjen flest ganger)

Å skrive CV er en prosess.

En kontinuerlig prosess... I dag skal jeg ta en gjennomgang av noen ord i CV'en.

Her er link til det som trigget meg til dette: DN.no (mobil): "Karriereekspert David Schwarz sier at du må prøve å unngå å bruke ord som alle andre bruker når du søker jobb."

Ord som går igjen oftest (ifølge artikkelen):

Kreativ
Effektiv
Motivert
Åpen for nye utfordringer
Ansvarsfull
Spesialisert
Analytisk
Innovativ
Positiv
Har gode kommunikasjonsevner

Ordene jeg har fremhevet i min (nåværende) CV:  

engasjement
overlegne resultater
variert
komplementær
sulten
mestret kommunikasjon
ansvarsbevisst
serviceinnstilt
strukturert
driftig
gode samarbeidsevner
flink
ekstraordinære prestasjoner
målrettet
driftig
strukturert
initiativrik
ansvarlig
Ekstraansvar

Sammenfallende ord:

"Ansvarsfull" i vanliglisten, jeg har brukt "ansvarsbevisst" og "ansvarlig"
"Gode kommunikasjonsevner " er brukt i vanliglisten, jeg har brukt "mestret kommunikasjon"

Tvilsord

"Åpen for nye utfordringer" står i vanliglisten, men jeg har brukt "sulten" som jeg mener er noe annet, og som jeg håper CV-lesere tolker annerledes
"Innovativ" står i vanliglisten, jeg har "initiativ". Disse ordene betyr jo ikke egentlig det samme, men brukes kanskje om hverandre av mange (Wiki om innovasjon - Wiki om initiativ).




Konklusjon

CV'en min trenger ingen endringer i forhold til beskrivende ord. Den går allerede klar av "vanlig og kjedelig-filteret". :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar