tirsdag 19. februar 2013

Nok en epoke er over

Og det er ikke studiene som er over...

Siste forelesning med favorittforeleseren min

Jeg har hatt min siste forelesning med min favorittforeleser. Han skal visst ha noen forelesninger i denne våren, men det regner jeg med er i driftsregnskap og budsjettering (som jeg tok for to år siden).

En uendelig slutt på regnskapsfagene?

Sommeren 2011 trodde jeg at det var slutt på regnskapsfagene. Allerede et halvår etterpå tok jeg feil - skatterett for økonomer (BUS160) var definivt et regnskapsfag. :) Et år senere tok jeg feil: Styring og organisering (BUS312) innebar en del regnskap - og favorittforeleseren. Halvannet år senere tok jeg igjen feil ved å få favorittforeleseren i strategiimplementering og prestasjonsmåling (BUS310) Og nå tar jeg feil igjen. Heldigvis! For nå er det satt opp "Årsregnskap (BUS215) og "Skatte- og avgiftsrett" (BUS260). Og jeg er riktig så heldig, sånn virkelig griseheldig fordi jeg er hjelpelærer i "Eksternregnskap" (BUS110). Selv om disse fagene er uten favorittforeleseren, så er det i alle fall favoritt-temaene mine.

Men epoken. Handelshøgskolen ved UMB mister en fantastisk ressurs og ildsjel når Kjell Gunnar Hoff slutter til sommeren (går av med pensjon mener jeg å ha fått med meg). Jeg håper så inderli de har noen nye som kan prøve å dekke hans enorme engasjement! For visst var jeg interessert i regnskap før jeg startet ved UMB, men ikke noe annet fag enn driftsregnskap og budsjettering (BUS210) har jeg vært mer "tent" på. Kunnskapen er nå en ting, den sitter som støpt. Men de utallige historiene fra et svært begivenhetsrikt liv. Og ikke for å glemme kjennskap til "gud og hverman" - som har kommet oss studenter tilgode med svært gode gjesteforelesere.

Engasjement smitter!

En av de tingene jeg tar med meg i tillegg til fagkunnskapen fra Kjell Gunnar Hoff er inspirasjon om hvor smittende engasjement er.

Ha trua, vær ærlig, still krav, stå på!

Da jeg varmet opp på tredemølla i den dagen hjelpelærerstillingen i Eksternregnskap ble lyst ut var det vanskelig å velge: mye morsomt å gjøre eller litt mindre (og litt mindre morsomt) å gjøre? Etter 5 minutters rask gange økte jeg farta og bestemte jeg: jeg kan!
Noe lærdom koster mer enn annen, men ingenting er umulig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar