fredag 1. februar 2013

Nye studieteknikker prøves ut

Behov for endring

Å laste over notater fra pdf og inn i Word før forelesning (og så skrive notater på pc under forelesning) er ikke lenger førsteprioritet. Det tar altfor lang tid å forberede (og tid er noe det for min del blir knapphet på dette semesteret).

Muligheter

Sist semester prøvde jeg da å lage tankekart. Men det fungerte ikke tilfredsstillende. Det var bedre med utskrift av slides (3 på ett ark) og skrive notater for hånd. Selv om det tar lengre tid å skrive for hånd enn på PC. Og så et kort-kort oppsummeringssammendrag etter forelesningene på PC.
Noen ser jeg skriver notater i Adobe Reader, men dette må jeg innrømme at jeg ikke har prøvd (enda).

Nettbrett?

Årsregnskap (BUS215) skal jeg da prøve å skrive notater på nettbrett. Det vil si at jeg lagrer powerpointfiler til pdf og så importeres dette i S Note. Der skriver jeg notater for hånd på skjermen. Dette eksporterer jeg så til pdf igjen - og printer.
Denne metoden har flere fordeler: jeg slipper masse papir under forelesning. Jeg slipper å få printet notater før forelesning. Jeg får skrevet for hånd som gir mer frihet enn på pc, men får det allikevel pent ut på papir. :) Og jeg har lovverk og nettsider og alt veldig tilgjengelig. Ulempen er merarbeidet med konvertering inn og ut av S Note - og ikke minst fristelsen for å surfe i timen...

Forskjellige fag, ulike løsninger

Notatteknikken må jo tilpasses til de forskjellige fagene og jeg ser ikke for meg at jeg velger samme løsning i Skatte- og avgiftsrett (BUS260). Fordi det er nok mer å skrive der og mer matte (selv om det går fint å skrive matte også på nettbrettet). Pennen til nettbrettet er ikke den beste "pennen" i hånda, men overraskende god.

Eksempel, forelesningsnotater i S Note

PS: Skjønnskrift er ikke min sterkeste side (ei heller på papir, spesielt ikke på tavle...)

Spennende! :)
 

Oppdatering

 
Kvaliteten på skriften er vesentlig dårligere etter å ha "vært en runde" i S Note. :( Nå er jeg spent på hvordan dette ser ut på papir...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar