fredag 22. februar 2013

Ja til mer økonomikunnskap

Selvfølgelig!

Asker kommune er med i et pilotprosjekt om (privat-)økonomiundervisning på skolene:
http://www.osloby.no/nyheter/Vil-ha-kreditt-som-skolefag-7123026.html

Det er jo ikke slik at når man blir 18 år så vips vet man alt, selv om man plutselig blir tilgjengelig for markedsføring og juridisk selvstendig (/ansvarlig). Jeg er helt enig i at det er alt for lite fokus på hva man må (og/eller bør) kunne om (privat-) økonomi i skolen.
Dette er ikke noe nytt Aftenposten har funnet opp. Dine Penger skrev om dette i desember 2012 (men jeg rakk ikke å skrive mer om det da pga eksamensoppladning). Dobbel gevinst er et av deres poeng med virkninger av økonomikunnskap blant unge: "God kunnskap om privatøkonomi åpner både muligheter og er forebyggende mot å havne i et økonomisk uføre."

Eksempel

Bare ta selvangivelsen som et eksempel: er de unge i stand til å forstå noe som helst av den selvangivelsen de får? Gitt at de har (skattbar) inntekt. Eller aksepterer de det som står der for god fisk? Hvem tjener oftest på det - staten som har innbyggere som ikke krever sine fradrag eller hva når det slår ut andre veien og personen ikke har ført opp noe som skulle stått der - hvilke konsekvenser får det?

Kostnadskurven er eksponensiell*

Men det viktigste er kanskje å forstå renter, renters rente, strafferenter og ikke minst gebyrer. Om man låner 100,- i dag så er det ikke 100,- man betaler tilbake om en måned. Da betaler man 100,- pluss renter (og evt andre avgifter) - feks 110,-. Betaler man derimot ikke på betalingsfristen betaler man raskt tilbake det dobbelte eller tredobbelte på mindre lån.

Sideeffekter

Økonomi er jo så morsomt, kanskje dette ikke bare kan bidra til bedre privatøkonomi, men også "frelse" av flere fremtidige knallgode økonomer? ;)

* Eksponensiell = vokser stadig raskere (mer nøyaktig forklart på Wikipedia)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar