mandag 7. januar 2013

Ildsjelder er gull verdt!

I faget praktisk prosjektstyring (IND200) hadde vi en relativt liten karaktergivende oppgave (35% av 10 stp = 3,5 stp). Oppgaven var omkring problemer de eldre møter med den raske og stadig mer altomspennende teknologiutviklingen. Dette var ikke et tema vi kunne så mye om fra før og vi søkte derfor ekstern kompetanse.

Vi kontaktet SeniorNett: www.seniornett.no - og til tross for tidsklemma med andre begivenheter fikk vi et meget fyldig svar! Nei, ikke bare ett, men to lange og fyldige svar.

Slikt blir kunnskapshungrige studenter med eksamensoppgaver svært glade av! Vi kan ikke betale for slikt arbeid, men jeg kan skryte av engasjementet. Og jeg kan spre ordet om at jobben SeniorNett er meget vellykket.

Dette avsnittet i oppgaven vår oppsummerer det hele ganske bra:
Fordi den teknologiske utviklingen går så fort og den eldre del av befolkningen, som nevnt av flere årsaker har problemer med å bruke teknologien mister de tilgangen til viktige tjenester/produkter. Det er bare 34% av eldre over 75 år som har vært på Internett siste 3 måneder (Cuppen, 2012), i motsetning til 91% av hele Norges befolkning – noe Joop Cuppen kaller "moderne dysleksi".
Det vi har fokusert på i vår løsning av dette caset er relativt dagligdagse tjenester så som etablering/endring av forsikring, abonnement, timebestilling osv.
Vi ser altså stort sett bort fra (andre helsemessige) problemer de eldre møter på ved å bo hjemme lenge, så som å glemme komfyren på eller å ta medisinene sine til riktig tid.
Fra Joop Cuppen i SeniorNett har vi fått vite at det er flere utfordringer:
- Utviklingen skjer så raskt at selv de som ønsker å henge med ikke rekker å venne seg til alt det nye.
- Men i tillegg til dette har mange eldre også en redsel for teknologien. Dette er noe de ikke er kjent med og presseoppslag som "Nå kan hackere tømme bankkontoen din" demper ikke denne redselen…
- Han nevner også geografisk spredning som et problem ved at mange eldre bor i områder med lav befolkningstetthet. Tilbudet om kurs er lavt og muligheter for oppfølging etter kurs er fraværende.
- Personlig påvirkes også digitale ferdigheter av subjektive faktorer som motivasjon, egen vurdering av behov, frykt, læringsevne og –kurve og selvtillit.


Tusen takk for engasjementet ditt Joop!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar