onsdag 2. januar 2013

Diverse praktisk ang. fag på UMB

På grunn av spørsmål til et annet innlegg lager jeg et eget innlegg om litt praktisk i forhold til fag ved UMB.

Hvilke fag har UMB?

UMB har en studiehåndbok hvor de forskjellige versjonene er å finne her: http://www.umb.no/sit/artikkel/studiehandboka

UMB har også en nettside hvor man kan søke på hvilke fag som går når. Det er denne jeg bruker mest. Jeg liker at jeg kan begrense søket til ett enkelt semester. Og til utvalgte institutt (dersom det er ønskelig, det går mange bra fag på andre "hjeminstituttet").
http://www.umb.no/soek/emner/?string=

Hvordan melder man seg opp til fag ved UMB?

Dette og mye annet står på SiT (Studentenes informasjonsTorg) sine sider: http://www.umb.no/sit
Svaret er StudentWeb (og frykt ikke om du ikke vet hva det er - det får du snart gjøre når du har kommet inn (i juli en gang)).

Hvordan finner jeg ut hvilke fag jeg skal ha og kan ha?

Dette er et godt utgangspunkt for alle studier ved UMB http://www.umb.no/studietilbud/artikkel/finn-ditt-umb-studieprogram-her
Når det gjelder økonomi og administrasjon står det mer her: http://www.umb.no/studietilbud/element/studprog/?sp=b-%d8a

Dette er bemerkelsesverdig mye mindre å stresse med enn man tror! Første året er spikret for øk/ad-studentene. Exphil, mikroøkonomi, makroøkonomi, matte, Excel, foretaksøkonomi, eksternregnskap, markedsføring. Og kanskje et par fag til som jeg ikke tar på strak arm. Dersom man har disse fagene fra før, eller noe liknende, kan man søke om å få de godkjent slik at man får tid til å ta andre fag. Da kan man lete på emneoversikten (link nr to i dette innlegget), eller snakke med en studieveileder.

Etter hvert som tiden går og man får flere fag finner man vanligvis mer ut hva man vil ha og ikke av fag.

Hvordan er fagkodene bygget opp?

Dette har jeg sett en fin forklaring på, men finner den ikke igjen nå. Derfor blir det en grov forklaring.
BUS er økonomifag
ECN er samfunnsøkonimfag
JUS er juridiske fag
IND er fag som har med industriell økonomi å gjøre (tror jeg)
INN er innovasjonsfag
MATH er mattefag
STAT er statistikkfag

Når koden starter på 1 er det et grunnleggende fag. Jeg tror ingen av dem krever noen forkunskaper.
Når koden starter på tallet 2 er det et mer videregående fag og en del krever forkunnskaper, men ikke alle.
Tallet 3 indikerer at det er et fag på masternivå. Disse krever forkunskaper og vanligvis at man har søkt og kommet inn på master. Men bachelorstudenter kan få ta slike fag, vær dog obs på at masterstudenter har førsteprioritet!
Tallet 4 mener jeg er doktorgradsfag.

På UMB er vi veldig ivrige på å bruke disse kodene i stedet for fagnavnene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar