torsdag 11. oktober 2012

Karrieredagen på UMB

I går var det karrieredag på UMB. Link til informasjon her (mest for utstillere). Der får store og attraktive bedrifter promotert seg - og mindre kjente bedrifter, offentlige og private, vist seg frem.

UMBs navn var jo tidligere "Landbrukshøgskolen" og er ikke så kjent for den økonomiutdannelsen jeg tar (øk/ad). Men faktisk så er UMB den institusjonen med eldst økonomiutdannelse i Norge (1884 mener jeg å huske, uten å ha dobbeltsjekket det nå)! Og øk/ad er den ene studieretningen med flest antall studenter. Og for å toppe dette har også UMB en handelshøgskole! Det stiller krav til tilbudet de gir oss økonomistudenter, både hva gjelder kvalitet og kvantitet. Jeg skal skrive en liten diskresjon i et annet blogginnlegg.

Tilbake til karrieredagen. UMB har mange studieretninger. Landbruk, eiendomsfag, biologi, ingeniør, industriell økonomi, mat, hest, pedagogikk og utviklingsstudier. For å nevne en del. Noen er sikkert nevn - og det unnskylder jeg meg for med en gang (som økonomistudent blir vi stadig "oversett" - og det er ikke noe morsomt). Mange av utstillerne er derfor ikke rettet mot økonomistudenter. Selv om alle trenger økonomer. De fleste av utstillerne var i år, som i fjor, rettet mot masterstudenter - og yngre studenter som ønsker internship eller traineestillinger. Jeg falt altså utenfor flere av målgruppene på karrieredagen (i fjor og i år).

Av vel 60 utstillere var det mye inspirasjon å hente! Jeg hadde to svært interessante samtaler og noen par mer overfladiske. Og et par hvor det ikke var match i kompetansen. Den ene er så vittig, det var to konkurrerende utstillere og den første jeg snakket med var interessert og så at de trengte økonomer, selv om det dreide seg om noe helt annet enn regnskapsbyrå. Den andre derimot var fullstendig uinteressert i økonomer. De som var uinteressert er dog et større og vellykket selskap, så jeg blir nysgjerrig på hva som gjør at de ikke viser interesse for økonomer.

Jeg hadde laget noen "CV-flyers" som jeg kunne gi bort. Det ble det aldri stemningen til fordi det var altfor mange studenter og utsillerne heller viste til registrering på deres nettsider. Men bortkastet var ikke jobben med CV-flyerne! For jeg tenkte å legge ut en redigert versjon av den her på bloggen. :)

Og tankene spinner videre på hva slags jobber jeg vil søke på, i hvilken type organisasjon - og geografisk plassering. Betalt arbeid er så langt vekk, men akk så nært. 3/4 år igjen og tiden går så alfor raskt og sakte - på en gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar