torsdag 4. oktober 2012

Det er ikke bare antallet som teller

Denne artikkelen, lest på Aftenpostens nettavis i dag, mener at også kvaliteten teller og ikke bare kvantiteten. Den ene faktoren som påpekes å øke tapene er innkjøpernes kunnskap og den andre er systemet. Ofte skrives det om at det offentlige har for mange ansatte (høye lønnsutgifter), men her er det altså satt fokus på kostnader i form av ineffektivitet.

Regjeringen har (tidligere) uttalt at IKTinvesteringer skal øke effektiviteten. Men jeg stiller meg tvilende til om enda mer system øker kvaliteten på innkjøpene. Produktiviteten (gjøre tingene riktig) muligens ja, men effektiviteten (gjøre de riktige tingene)?

Litt på siden lurer jeg på om Forvaltningslovens § 17 om "godt nok opplyst" er oppfylt under slike forhold. Flere interesssante vinklinger her altså!

Jeg har mer tro på kunnskap hos de som skal bruke systemet: opplæring av innkjøperne. Da får man en produktivitetsnedgang en  periode, enten i form av høyere lønn for å trekke til seg kompetent personell. Men på lengre sikt kan man få både økt produktivitet og økt effektivitet. Tror jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar