onsdag 5. november 2014

Dagens antikrisetips

Backup og autosave

I Word finner man lagring av automatisk sikkerhetskopi under fil-menyen:
File -> Options -> Save

Til vanlig har jeg denne på 5-10 minutter, men rundt eksamen og innleveringer av større oppgaver setter jeg dette til 2-5 minutter. På grunn av problemene med laptopen er den nå på minimum: hvert minutt.
Denne sikkerhetskopien lagrer jeg så til DropBox-katalogen. Da er jeg sikret foran og bak.

For å være dobbeltsikret foran og bak tar jeg også backup til ekstern disk (spesielt av sensitive data som jeg ikke tør ha på DropBox). En gang i uka eller en gang i måneden, alt ettersom hvor mye nytt jeg har.

DropBox er genialt!

Ett tips til: Last ned og installer DropBox-programmet. Lagre de filene du jobber med rett i DropBox-katalogen. Da får man alltid en oppdatert backup i skyen. Jeg ser noen sitter og laster opp og laster ned og kopierer og styrer fælt med DropBox. Sånn trenger det ikke være.

Jeg har de aller fleste filer på DropBox, det er kun bilder og filer med sensitive data som jeg ikke lagrer i skyen. Bildene fordi de tar stor plass, ikke fordi de er "utleverende". ;)

Og for de skikkelig drevne så kan jeg jo nevne at jeg ikke bruker C: som lagringsmedium (selv om diskene ikke er fysisk atskilt, kun partionert). Ved å ha alle egne filer på D: kan jeg reinstallere Windows uten at jeg mister noe som helst (i teorien...).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar