søndag 16. november 2014

Konstruktive tilbakemeldinger

Det er ålreit å få tilbakemeldinger

De positive er veldig hyggelige å motta. De negative kan være tøffere, men allikevel hyggelig dersom de er konstruktive. Nei, jeg tenker ikke på masteroppgaven, men som jobbsøker.

Via LinkedIn kom jeg over dette blogginnlegget fra Erik Falk Hansen: Åpner du døren så må du lukke den også. Der skriver han mye fint og klokt om å gi konstruktive tilbakemeldinger til jobbsøkere og jeg anbefaler alle rekrutterere å lese innlegget i sin helhet.

La oss alle ta et ansvar her. Være så snill å bruke bitte litt tid på å lukke dørene på en profesjonell måte til dem som ikke er ønsket inn på intervju. Det er da store muligheter for at de det gjelder blir bedre og bedre rundt søknadsprosessen. Det vil spare industrien både tid og penger på lang sikt.
I samme slengen kan jeg gi ett konstruktivt råd til jobbsøkere. Det er helt frivillig å følge rådet, dette er ikke mitt spesialfelt. Når du får avslag så spør hvorfor du ikke kom videre i prosessen. Da vet du om det er noe du bør endre for å kunne komme lengre i prosessen når du søker den neste drømmejobben. Jeg har selv gjort det på en et par av de avslagene jeg har fått i høst. Den ene ga meg noe å jobbe med, mens den andre gikk på konkurranse med faglig sterkere kandidater. Kjekt å vite.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar