fredag 9. august 2013

Verdensmester i mva (merverdiavgift / moms)

Jepp, selvutnevnt verdensmester!

Heldigvis har jeg ikke ført hvor mange timer jeg har jobbet med momsen for T3 (mva-termin 3, mai-juni). Det har ikke vært nødvendig, for det har vært så utrolig gøy! Helt til alt var avklart med revisor og fint og riktig i regnearket mitt (to regnskapsprogram gir to separate rapporter og må bearbeides før innrapportering til Altinn). Jo, da var det bare oppgaven på Altinn som gjensto - og det stemte selvfølgelig ikke med regnestykkene mine. Da var jeg lei!


Men jeg er sta! Og å ta helg så nærme målet var utenkelig! Etter et par timers ekstra arbeid stemmer nå regnearket med regnskapsprogramrapportene - og med Altinn.

Jeg har saumfart nesten hver eneste momstransaksjon siden november i fjor. Inngående og utgående, kjøp og salg, kjøp og videresalg, kjøp og kreditnota, eksternt og internt. For et pirkearbeid! Men, igjen, så morsomt! Så jeg er styrket i mitt ønske om karriere som controller - dette er noe jeg tror er vanlig controller-arbeid.

Neste utfordring:

Innberetning av skatt (av lønn) og arbeidsgiveravgift med frist i september. Det arbeidet starter jeg så snart denne månedens lønn er kjørt neste uke. Alt ligger ferdig til kjøring. Det ble mye jobb denne uka, men da blir det forhåpentligvis roligere neste uke. Det passer nok fint, siden jeg håper på å få boka i "strategisk økonomistyring" fra biblioteket da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar