søndag 25. november 2012

Stressa?

Det beste tegnet på at man ikke kan nok til eksamen det er at man ikke er stresset. Det betyr ikke det samme som at man "har mistet hodet" eller har pusteproblemer, men at man vet at det er mye man ikke kan.
Det mørkeste lilla området representerer "all viten", mens det lysere viser hvor mye en person kan. Omkretsen blir større jo mer man kan - og desto mer ser man at man ikke kan. Jeg har laget denne figuren selv da jeg ikke fant noen tilsvarende på Google. Kilden er min mann som en gang lærte dette da han studerte på BI for "noen år" siden.

Derfor mener jeg det (generelt) er et dårlig tegn om man ikke har et snev av stress før eksamen. Dessuten gjør en smule nervøsitet en skjerpet slik at man presterer bedre.

Men når jeg nå har forherliget stress, så vil jeg benytte sjansen til å vise til en artikkel som jeg synes var reflektert rundt dette med stress - og da behovet for å kople av når man har en stressende hverdag. For det er vanligvis slik at det er mye enklere å stresse enn å kople av. I alle fall som voksen student! Det var en artikkel med Kristin Krohn Devold i VG Nett for noen dager siden. Den er virkelig verdt å lese! Selv som forsvarsminister hadde hun helt fri to helger i måneden! Det må jeg innrømme er mange ganger så mye som jeg selv har for tiden. Enda jeg gjør da ingenting som er viktig for rikets sikkerhet. Ikke noe viktig isolert sett for Norge i det hele tatt!

Så hva driver jeg med? Galskap? Nei, jeg gjør noe jeg elsker! Noe som engasjerer meg! Som gjør at jeg en dag skal få gjøre noe som utgjør forskjell. Nei, jeg sikter ikke på jobben som forsvarsminister. Ikke finansminister heller. ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar