lørdag 25. august 2012

Lei jobben? Vær konstruktiv!

I denne artikkelen var det mye fokus på etterutdanning og jobb, men det står også en del bra om det å tenke nytt og å satse - for så å nye mål.
http://www.aftenposten.no/jobb/Er-du-lei-jobben-Slutt-a-sutre-6920606.html

Gjør en grundig kartlegging av deg selv og hva du drømmer om, i stedet for å sutre og klage over alt du heller ville gjort.

Jeg er så enig! Se på hvilke muligheter du har tilgjengelige. Det er helt greit å være misfornøyd eller en dårlig dag, men sutring og klaging går utover andre og er ikke konstruktivt!

Det er viktig å ikke være så smalsporet, men se mer åpent på alle de mulighetene du har, mener hun.

Ja, ja, jaaa!

Jeg vil gjerne også si litt om min erfaring om yrkesvalg. Det var forventet at jeg skulle vite hva jeg ville bli når jeg ble ordentlig voksen - allerede da jeg var litt voksen. Altså 15 år og måtte velge videregående skole. Det visste jeg altså ikke og valgte almenfaglig. Da jeg ble nesten voksen og var ferdig med videregående skulle jeg virkelig vite hva jeg ville bli. Men neida, 18-årsdagen kom og gikk uten at jeg hadde filla peil. Jeg har fulgt hjertet og studert både diverse IT og diverse pedagogikk - og jobbet innen begge retningene. Begge retningene har vært bom, men samtidig riktig. Det er temaer jeg interesserer meg for. Og ikke minst har det gitt meg (teoretisk og praktisk) kunnskap!

Uansett hvor kjipe ting man opplever så gjør det en mer erfaren. Min svigermor sier at av erfaring blir man sjelden rik, men klok. Og det er så sant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar