torsdag 21. august 2014

Litteratur til masteroppgaven

Innholdsfortegnelse

I går måtte jeg rett og slett lage meg en innholdsfortegnelse i permen med artikler. Permen er ikke blitt mindre siden jeg tok bilde av den for noen uker siden. Og nå som jeg sitter og skriver om litteraturen blir det en del oppslag i løpet av en dag.

Skjermdump av permens innholdsfortegnelse

2 kommentarer:

  1. Hei Merete! Jeg har snart eksamen i organisasjonspsykologi, og gruer meg veldig. Har du noen gode tips? Jeg har merket at det er noen delkapitler fra boken som ikke blir inkludert på forelesninger. Tror du det er lurt å fylle ut oppgavene med ting fra boken, eller bare holde seg til det som foreleser har snakket om? :-)

    SvarSlett
  2. Nå er det noen år siden jeg hadde dette faget så mye kan være endret siden den gang. Men generelt kan jeg si at det hjelper å kunne (og ikke minst forstå) alt. Når det er sagt så er det sjelden mulig, nødvendig eller ønskelig å bruke ressursene sine på.

    Har du sett på de innleggene som er merket med organisasjonspsykologi? Over tid er det eksamensoppgavene og tankekartene som har flest treff. Det tyder på at det er bra innlegg :)
    http://okadstudent.blogspot.no/search/label/Organisasjonspsykologi


    Det jeg vektla i mine forberedelser var å finne egne eksempler. "Å tenke sjæl" har jeg fått igjen for i flere andre fag også. Jeg tror også jeg hadde en god overordnet forståelse ("alt påvirker alt"), for noe må ha vært knakande godt i besvarelsen siden jeg manglet halve definisjonen av personlighet på første linje på første side av besvarelsen (og jeg var en av 3 av de 150+ som tok eksamen som fikk A)...

    Det er ett eget eksempel jeg alltid husker og der brukte jeg instruktørene på treningssenter i forhold til motivasjon og ytelse, hvilket også innebærer mye kommunikasjon, personlighet, persepsjon og så emosjoner. Kanskje mere til også, dette har jeg jobbet lite med siden den eksamenen.

    Når det gjelder studieteknikk på denne type fag har jeg hatt god erfaring med kollokviegruppe. Etter at man har lest seg opp på et greit nivå, sånn nesten-klar-for-eksamens-nivå. Men før eksamen! Da kan man diskutere godt, lufte usikkerhet og få ny innsikt. Noen ganger lærer man noe av andre, andre ganger skjønner man noe nytt ved å lære bort til andre.

    Jeg mener også å huske at det er lurt å disponere denne typen eksamen godt. Det er temaer man kan skrive side opp og side ned om. Men det viktige er å vise at man har forstått det som er relevant - og klarer å skille ut det som er irrelevant.

    Masse lykke til på eksamen!
    Som foreleseren vår sa: dette er bare én av mange eksamener. Den er ikke /så/ viktig! Dessuten kan man ta den opp om det går helt skeis. Veldig sant det altså.

    SvarSlett