onsdag 7. august 2013

Noen ganger er det en fordel å komme rett fra skolebenken

I alle fall når det gjelder mva-oppgjør

For de siste dagene har jeg kost meg med å ta mva-oppgjøret manuelt. Litt for termin 2 (mars-april), delvis for mai og helt for juni. Det vil si å sjekke at alle salg og kjøp har fått riktig mva på riktig mva-konto (inn og ut, høy og lav sats) - og så å tømme kontoene mot oppgjørskontoen (2750 for de spesielt interesserte).

De fleste er nok vant til at regnskapsprogrammet gjør slikt automatisk. Og det gjør for så vidt Mamut også, men på grunn av bytte av regnskapsprogram midt i en momstermin ble det litt krøll med mva - og måtte kontrolleres. For meg som kommer fra skolebenken har mva ikke blitt gjort automatisk, så dette følte jeg at jeg kunne.

Belønningen er å se siste celle i et større regneark:
"Differanse: kr 0,00"



MVA-oppgaven

Ser omtrent slik ut:


I Mamut må terminen avsluttes og da kommer avgiftsoppgaven automatisk (på papir fra printeren). Deretter føres tallene inn i Altinn. Oppgaven blir vurdert og har man mva til gode kommer disse på konto, skylder man mva skal disse betales.
Fristen for å mva-oppgaven og å betale skyldig mva er 2. september. Egentlig skulle fristen vært 10. august, men for at regnskapsførere også skal få litt sammenhengende ferie er denne fristen utsatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar