torsdag 31. mai 2012

"Watson"

IBMs Watson

Når jeg leser om informasjonssystemer så skjønner jeg hvorfor jeg har såpass mange vekttall med IT-fag. Dette er morsomt! At jeg kan (foreløpig) det meste fra før gjør det også enkelt å lese.

Men til temaet for nå: Watson. Jeg har ikke sett den i aksjon annet enn på Youtube, men jeg har vært på foredrag holdt av IBM (Norge) - og teknologien bak er imponerende. Mildt sagt! Datamaskiner skjønner to ting: av og på, 0 og 1. Ingenting annet! For å vinne Jeopardy, eller i det hele tatt å kunne delta på noe slikt, krever kompetanse som består av noe veldig annerledes enn 0 og 1: sosial kompetanse. Forstå hva det spørres etter, kople det til erfaring og så å kunne svare adekvat (eller stille riktig spørsmål i Jeopardy).

Og nå skal altså denne blå "kjæledegga" kunne få gjøre noe nyttig ifølge VG: bli kreftlege.

Og jeg innser at det er på tide at jeg linker til annet enn VG/E24. Jeg leser jo faktisk andre nyheter også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar