lørdag 6. desember 2014

Innspurtsfasen av masterarbeidet

Som dere kan se av kalenderen var det planlagt mye tid til masteroppgaven. Faktisk ble det brukt mer tid enn det som var planlagt også, men jeg hadde gode pauser og relativt mye fritid.

I denne fasen jobbet vi tettere enn vi har gjort før, med unntak av ved fomuleringen av problemstillingen. Vi hadde hyppige møter på skype og satt mye sammen og jobbet.
De siste dagene skrev vi oppsummeringen av funn/diskusjons-kapittelet vårt og avslutningskapittelet (konklusjon, studiens bidrag, studiens svakheter og forslag til videre forskning). Den siste dagen kom forordet og sammendraget på plass. Det vil si, det kom på plass dagen før innlevering. Det engelske sammendraget (executive summary) ble skrevet kl 7 på fredagen - samtidig som oppgaven skulle vært printet.

Vi printet oppgaven selv og leverte så dette til Boksmia som sørget for pen innbinding. Etter en times venting bar det til SiT (Studentenes infromasjonstorg) hvor vi registrerte oppgaven i Brage, fikk alle oppgavene stemplet og leverte ett eksemplar. Deretter gikk vi ned til Handelshøyskolen og leverte 3 eksemplar.


Nå gjenstår forsvaret av oppgaven. I midten av desember blir det 10 minutters presentasjon av oppgaven før en halvtimes diskusjon (mellom sensor/veileder og oss). Og så vips får vi begrunnelse og en karakter. Jeg gleder meg til presentasjonen, men gruer meg litt til diskusjonen. Heldigvis vet jeg de klassiske spørsmålene siden jeg var på gradsdagen ved HH NMBU i sommer. 

Jeg kommer ikke med noen råd til hvordan man bør jobbe med masteroppgaven, fordi jeg har ingen råd utover det samme jeg har lest utallige ganger før: begynn tidlig, spiss problemstillingen mest mulig, les litteraturen godt før undersøkelsene starter - og sett av nok tid til korrektur før innlevering. Og vær forberedt på at det ligger mye arbeid i en masteroppgave! Det er 30 stp - som skal tilsvare 900 arbeidstimer (med semester på 15 uker blir det 60 timer i uka). 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar