søndag 31. august 2014

Utfordringer med valg av fag

Aller siste knoting med studieplanen

Jeg har skrevet om det noen ganger før, sist gang i januar. Det trodde var siste gangen jeg trengte å velge fag. Men der tok jeg feil. Det vil si, nå er det ikke jeg som velger, men det er et fag jeg ikke vet om jeg skal ha eller ikke.

Enten er jeg på forelesning på tirsdag. Eller så er jeg hjelpelærer i Excel. 
Det er vel enkelt å skjønne hva jeg helst vil?! 


Det handler om innføring i økonometrisk metode (ecn202). På den ene siden står det at man fritt kan velge fagene i støtteprofilen, men så står det at man må ha ECN201 eller ECN202 for å ta finans. Sistnevnte informasjon står dog i oversikten over finans som hovedprofil

Skjønn dette den som kan.
Jeg har nok studiepoeng i hovedprofilen (har 40, får 70 med masteroppgaven). Fullt opp i valgfrie emner (20 - som er kravet). Og mer en kravet i støtteprofilen (har 35 og ECN202 er 5 til).

Studieveileder for masterstudenter har tatt ferie, studieveileder for bachelor kan ikke dette og foreleser har ikke tatt telefonen.

På den ene siden er det enkelt (mis)forstå at kravet om ECN201/ECN202 er til finans som hovedprofil. Siden jeg er ferdig med alle finansfag* og vet jeg ikke har nytte av dette siste faget i masteroppgaven kan jeg gjerne kjempe for å slippe å ta et slik "pliktfag". Men for at NMBU skal kunne stå inne for kvaliteten på kunnskapen de gir meg i mastergraden, så skjønner jeg at "slaget er tapt". Økonometrisk metode er vel noe jeg skal ha vært igjennom, også med finans som støtteprofil.
* Ingen av dem anbefaler eller krever ECN201/ECN202 som forkunnskap


1 kommentar:

  1. Jubaduba, gjett hvem som slipper ECN202 da? :)

    Jeg skulle gjerne visst det tidligere (da hadde jeg kanskje beholdt deltidsjobben jeg hadde) og jeg kommer kanskje til å angre en dag. Men akkurat nå er jeg veldig lykkelig over å få kunne fokusere på masteroppgaven, kose meg som hjelpelærer i Excel og søke jobber.

    SvarSlett