onsdag 4. juni 2014

i "Bedriftens samfunnsansvar"

Eksamensoppgaven

I dette faget kunne vi velge tema selv. Vi kunne også velge hvor teoretisk eller praktisk vi ville vinkle oppgaven. Det var to ting jeg var sikker på før jeg startet: Det første var at jeg skulle skrive om noe som engasjerer meg - og at besvarelsen skulle være langt mer praktisk enn teoretisk. 
Skjermdump av de to første sidene av oppgaven

Det jeg endte opp med var to veldig utfordrende temaer, hvorav de begge var ganske teoretiske. Temaene var også utradisjonelle i forhold til oppgaver vi hadde øvd på under forelesningene. Jeg spurte meg mang en gang hvorfor jeg hadde valgt noe så vanskelig - når det fantes enklere muligheter rett foran nesen min. 

1. problemstilling: Beyond Budgeting 

"Gir BBRTs 12 prinsipper for dynamisk ledelse virksomheter grunnlag for økt samfunnsansvar?"
Her tok jeg for meg hver bolk med prinsipper og diskuterte om de kunne bidra til at virksomheter tar samfunnsansvar* sett fra ulike teoretiske etiske synspunkt. 

2. Problemstilling: Pakningsvedlegg

"Hvilke etiske utfordringer og plikter har legemiddelselskapene for å utforme etiske pakningsvedlegg?"
Her tok jeg for meg først og fremst forbrukeres etiske rettigheter og legemiddelselskapers etiske ansvar fra ulike etiske synspunkt. 

Egenvurdering

Jeg var meget spent på hvor mye "møl" jeg hadde skrevet og hvor mye "på jordet" jeg hadde klart å være. Temaene var jo så store og jeg ville skrive så mye, men måtte nøye meg med å skrape i overflaten. Alt i alt var oppgaven et eneste stort usikkerhetsmoment.

Sensorvurdering

"Jeg har notert at det er et svært selvstendig (bruk av eget hode) og originalt (interessant og viktig case) arbeid, med fin bruk av relevant litteratur. "
Så da fikk jeg uttelling for å tenke sjæl"! Karakteren ble A og det sier jeg meg meget fornøyd med i et fag som er litt for svevende til å treffe hjerterota mi. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar