lørdag 7. juni 2014

Da var vårsemesteret 2014 unnagjort

Hvilket betyr ferietid!

Eller, fri for undervisning på universitetet blir mer riktig. Ved siden av meg ligger en bunke artikler og masteroppgaver som er lest eller skal leses snart. Retningen på masteroppgaven er staket ut, men vi har enda en bit å gå før vi har en konkret problemstilling å jobbe med. 
Dessuten har jeg jo en jobb som må gjøres. I går var revisor på besøk slik at vi fikk gjort ferdig årsregnskapet (for 2013). Utfordrende, slik jeg har det stort sett hver uke på jobb. Men som vanlig også veldig morsomt. :)
I tillegg har vi en hage som sårt trenger stell. Og en del venner som skal vies mest mulig oppmerksomhet. En liten ferietur til Frankrike skal vi også få til i løpet av sommeren. Barna skal på rideleir og sommerskole ved forskerfabrikken. 

Oppsummering av nest siste semester

Fagene dette semesteret har vært "Operasjonsanalyse" (BUS230), "Bedriftsøkonomisk styring: Operasjonsanalytiske metoder og teknikker" (BUS331) og "Bedriftens samfunnsansvar (PHI301). 
Det merktes godt at BUS230 var et bachelorfag, det var ikke mye behov for å tenke selv i det faget. Pugge og forstå derimot var viktig. Eksamen var 3,5 timers individuell skoleeksamen med en stor andel avkrysningsspørsmål. Dette faget har jeg ikke jobbet mye med og min motivasjon til å pugge er laber, nå etter å ha fått tenke sjæl på masterfagene. Vurderingen av ekamensoppgaven gjenspeiler det med karakter B.
BUS331 var det morsomste faget. At det var mye arbeid i Excel har noe å si... Men minst like viktig var å forstå hva man gjorde i Excel og å kunne forklare dette godt. Eksamen var i slutten av april med 30 timers hjemmeeksamen. Som vanlig var det (mer enn) nok å gjøre på hjemmeeksamen, men den var ikke veldig vanskelig og jeg likte problemstillingene vi fikk og at besvarelsen skal leveres i "ekte rapportform". Karakteren her ble B (det skal sies at det er ikke enkelt å få A på dette nivået med de lærerne i denne typen fag (kun 5% fikk A)). 
PHI301 handlet virkelig om å tenke selv, i motsetning til BUS230. Det viktige her var forskjellen på konsekvens- og pliktetikk. Eksamen bestod av en oppgave på ca 10 sider hvor vi selv valgte to etiske tema for drøfting. Jeg valgte å se på Beyond Budgeting som grunnlag for mer etisk virksomhetsdrift og etiske aspekter ved medisiners pakningsvedlegg. Det var ikke enkle temaer å skrive om da de var utradisjonelle i forhold til hva vi har jobbet med og jeg angret mang en gang på valg av tema. Men det falt tydeligvis i smak hos sensor, for oppgaven ble vurdert til karakteren A. 

Vårsemesteret 2014 er et semester jeg sier meg fornøyd med. 

Som tidligere nevnt har det vært utfordringer i familien som jeg er veldig takknemlig og glad for at har vært prioritert. Men det har hatt sin pris blant annet også studiemessig. A'ene kommer ikke ramlene på en snor - i alle fall ikke for meg. De gode karakterene jeg har kommer av hardt arbeid. Og det kan ikke sies for ofte, for jeg blir stadig møtt med "jaja, du fikk vel bare A nå også du?". Jeg skal visstnok be om begrunnelse for karakteren i BUS331 og BUS230 og vurderer å klage dersom jeg ligger og vipper mellom B og A. Men B er en god karakter det også! :) Jeg vurderer også å be om begrunnelse i PHI301 - for å få vite hva jeg gjorde riktig - og kunne gjøre dette igjen senere. 

3 kommentarer:

  1. Hei, jeg ser at du tok eksamen i Org.psykologi for en god stund siden og lurer på hvordan det gikk? :)

    SvarSlett
  2. Takk som spør :) Det var en av sjokk-karakterene. Av 167 som tok eksamen fikk 4 stk A, jeg var en av de. Det vittige er at den første setningen på hele oppgaven var mangelfull. Jeg hadde glemt å skrive halve definisjonen av "personlighet"!

    Dessverre ba jeg ikke om begrunnelse, men jeg tror jeg gjorde det bra fordi jeg startet med å tegne den overordnede modellen (innskudd, forandring/utvikling, uttak) og stadig henviste til den. Dessuten brukte jeg mye egne eksempler, som vel også kan ha bli satt pris på av sensor.

    SvarSlett
  3. Hei lurte på om du fant ut hva du gjorde riktig i PHI301 og h orden du bygde opp oppgaven.

    SvarSlett