tirsdag 17. september 2013

Skole er gøy!

Status etter 2 uker på masterstudiet

Strategisk økonomistyring (BUS313)

Er mye repetisjon (fra BUS312 - Styring og organisering). :) Denne uken var det (individuell bestått-) oppgave om relevante kostnader som innebar beregninger av kapasitetsutnyttelse, alternativkostnader og mye mer. Den var faktisk ganske morsomt! Den ROI (Return on Investment) jeg kom frem til på 6 700% er dog heller tvilsom, men resten var så riktig (jeg fant noen stikkord på svært lik oppgave på nettet) at det får bare være.
Essensen var å se at tradisjonell økonomistyring ga et mulig annet svar enn om man så på caset med en mer strategisk økonomistyrings-tilnærming.
Nå er det ABC og verdikjedeanalyser som står for tur - med gruppeoppgave.

Investeringsanalyse og finansiell risikostyring

Er kjempemorsomt! Mye statistikk og finans ved bruk av Excel (og har du ikke fått det med deg før: jeg ELSKER Excel). Store datamengder som skal bearbeides og gjøres forståelig. Jeg tror det var helt riktig å velge finans som støtteprofil. :)
Vi har fått en start på "Assignment #1" hvor det er gitt priser på 61 forskjellige inekser og råvarer pr mnd fra 1993-2012 (til sammen 14 640 celler).Oppgavene er som følger:
  • Calculate discrete and log returns for all indices and commodities
  • Calculate mean returns for the full sample as well as the two sub-samples 1993-2002 and 2003-2012. 
  • Compare arithmetic and geometric means. What is the relationship between the two? 
  • What indices and commodities stand out in terms of high or low returns?
  • Calculate standard deviations of the log-returns for the full sample and the two sub-samples. What indices and commodities stand out in tems of high or low risk?

Selvfølgelig har jeg kost meg i Excel!

Bilde: Grafisk fremstilling av prisene.

Bilde: Grafisk fremstilling av høyest og lavest avkastning og risiko.
Spesielt morsomt synes jeg det var å bruke "index"-funksjonen (se formelfeltet...) :)

Kvalitativ metode

Er kjedelig, men noe man må igjennom for å skrive (kvalitativ) masteroppgave. Det virker ikke så altfor vanskelig i alle fall, men jeg vurderer å kjøpe norsk lærebok da pensumboka virker meget detaljert og det går noe tid til oversettelse.

Summa summarum

Døgnet har ikke helt nok timer til at jeg er ajour hele tiden, men jeg er godt fornøyd med å ha litt forskjellig å fylle tiden med. I tillegg til at jeg er takknemlig for å få studere noe som er interessant og morsomt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar