lørdag 7. september 2013

Master

Oppbygningen

En kort tittel, men forklaringene kan bli lange - for dette er en jungel! Først og fremst vil jeg henvise til UMB sine websider om mastertilbudene de har i økonomi og administrasjon (også kalt siviløkonom):
http://www.umb.no/studietilbud/artikkel/master-i-okonomi-og-administrasjon-sivilokonom
Der står egentlig alt av informasjon, det er bare ikke like enkelt å forstå alt.

Masterstudiet er 2-årig. Det vil si at man må ha bachelor først.

I løpet av de to årene man "går på master" skal man ha 40 studiepoeng innenfor en hovedprofil ("tema"). På UMB kan man velge mellom "økonomistyring", "strategi og ledelse" og "finansiering og investering" (pluss et par til). Jeg har valgt økonomistyring som hovedprofil.
I tillegg skal man ha en støtteprofil - og man har da de samme temaene å velge i som til hovedprofilen. Jeg har valgt finansering og investering som støtteprofil og jeg må ha 30 studiepoeng med fag innenfor det temaet.
Man har også 20 studiepoeng med valgfag. Jeg har valgt å ta inn fag fra bachelorgraden min der (dvs at jeg har tatt ut 20 stp fra bacheloren - som jeg hadde "til overs" og bruker de i mastergraden i stedet).
Og til sist har man et halvår hvor man skriver masteroppgave (30 stp) - som må være relevant i forhold til de profilene man har valgt.

Hovedprofil: 40 stp
Masteroppgave: 30 stp
Støtteprofil: 30 stp
Fri emner: 20 stp
 

Det er studieveileder både på bachelor- og masterstudiene på UMB. De kan veldig mye! Noen ganger er de til stor hjelp, men de kan ikke velge hva du vil studere så noen ganger er man mer forvirra eller usikker etter å ha snakket med dem. Bortkastet er det uansett ikke, så jeg anbefaler på det varmeste en samtale eller to med studieveileder!
 
Det som gjør fag- og profilvalg vanskelig synes jeg er at noen fag er obligatoriske og noen fag er sterkt anbefalt, noen fag er interessante, noen fag bygger på andre fag, de fleste fag går bare en gang i året - og så skal dette passe med timeplan og profilkravene. Dette ble for avansert selv for Excel ;)
 
Fristen for oppmelding i fag er 1. september, men undervisningen starter først senere. Derfor pleier jeg å melde meg opp i alle fag som kanskje kan være aktuelle - og så melder jeg meg av når jeg er helt sikker på hvilke fag jeg skal ta. Fristen for å melde seg av fag er nemlig først 1. november.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar