onsdag 15. februar 2012

Sensurfrist (PS:handler om Excel)

I dag satt jeg og lekte meg med Excel. Selvfølgelig gjør en Excelelsker det! Og som hjelpelærer på øving er det bare Excel som ruler... ;)

Vel poenget, jeg lekte meg med diverse formatteringer og formler. Count, sum, sumsq, time, year, yearfrac - og så til det jeg i dag fant nyttig: workday.

Dette er den eksakte formelen jeg likte:
=WORKDAY(40938;15)

Hvor kommer 40938 fra lurer du kanskje på? Vel, for Excel så startet livet 1.1.1900. Før det finnes ikke for Excel. 30. januar 2012 er 40.937 dager siden 1.1.1900. Å skrive inn datoen på formatet 30.01.2012 i denne formelen fungerer ikke. Men det går an å vise til en annen celle som har datoen på det formatet (fordi i cellen står det egentlig 40938, men vi ser 30.1.2012).

Og den formelen likte jeg fordi jeg med den finner 15 arbeidsdager etter 30. januar 2012. Hva skjedde så den dagen? Jo, det var januarblokkeksamen på UMB. Og sensurfristen er 15 dager. Så på mandag skal sensorene ha levert sensur. Og i løpet av 2-3 dager ekstra pga diverse administrasjon får vi studenter vite resultatene våre (hvilket jeg ikke gleder meg til, men det er en annen historie).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar