lørdag 4. februar 2012

Eksamenen i skatterett (BUS160)

Foreleseren skal ha mye skryt! For kunnskap og pedagogikk.
Men eksamen skal han ikke ha skryt av. Det vil si oppgavene var isolert sett greie. Noen (inkludert meg) vil si de var utfordrende og derfor morsomme. Summen derimot var ikke så grei.

De tidligere eksamnene vi har fått å trene på (hovedeksamen og konte fra 2008 - 2011 altså 6 stk) har hatt en grei arbeidsmengde, et par av dem ganske lite egentlig. Jeg har brukt ca 2 timer på dem - enda jeg ikke har kjent stoffet spesielt bra og derfor brukt en del tid på å lese meg opp underveis.

Hovedeksamen 2012 derimot inneholdt 3 krevende oppgaver.
Først en om personlig skattyter (som var selvstendig næringsdrivende). Fellene her var innbetaling til IPS og pensjonssparing for selvstendig næringsdrivende til NAV (hva i hule heite er det forno' da???), barnehageutgifter over 25.000 for ett barn, reise til/fra arbeid over 35.000km/år, aksjer (med salg, tidligere ubenyttet skjerming, men altså ikke noe årets skjerming), to satser på trygdeavgiften pga både næringsinntekt og lønnsinntekt, renteutgifter fra i fjor som ikke var fradragsberettiget. Ja, det er det jeg kom på i farta. Denne talte bare 50%...
Videre kom deltakermodellen - som foreleser sa siste forelesning at vi ikke fikk på eksamen. "Men det er jo greit å gå igjennom noe dere ikke får også eller?" Hvor det var oppgitt hvor mye som var skutt inn og hvilken eierandel skattyter hadde. Og hvor mye som var utbetalt i utbytte totalt, og resultat totalt. Var nok mange som glemte å gange med 30% der... I tillegg sto det "underskudd, men utdeling av overskudd". Forvirrende saker!
Og til sist en herlig oppgave om AS og  fly som anleggsmiddel. Som ble solgt med både gevinst og tap. Og som skal føres på hver sin konto og dermed overføres til gevinst-/tapskonto. Ja, for det har vi hatt mye om - NOT (next to nothing). Denne ble avsluttet med at flyet skulle eies av et AS. Herlig setning å tolke, hvem eier flyene og hvem eier aksjene? Eier flyene aksjene eller hva? Hehe, der ble det ball for min del. Her skulle det regnes ut skattemessig resultat. Javelja, men poenget var egentlig å vise at aksjene ikke skulle avskrives eller g-/t-konto eller?

Hver for seg var eksamen fin den. Men totalt ble det ikke tid nok! Det var for mange feller. Så for egen del ble det der en slett jobb. Jeg presterte ikke veldig bra på denne eksamenen. Det aksepterer jeg. Men det er surt og leit når jeg vet at jeg presterer bedre i faget. Nok en gang blir eksamensresultatet spennende å få. Litt for spennende etter min mening. Men jeg håper at sensoren(e) ser at det ble (for mye) å gjøre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar