fredag 13. desember 2013

Diagnose: eksamens(p)syken

Det går over hver gang!

Denne diagnosen forekommer først og fremst i mai og desember.
 
Diagnosen innebærer at man ikke vet hvilken ukedag det er, men til tider vet man hvilken uke og ofte hvilken måned man er inne i. Siden man ikke holder styr på ukedagene er det ingen forskjell på hverdag og helg, hver dag er lesedag. Hver dag er da også sjokoladedag :) Så i noen tilfeller kan det forekomme at klærne krymper i skapet under eksamensukene. Fortvil ikke, med lang ferie er det god tid til å trimme slik at de passer igjen.

Videre blir halve hjernen skrudd av, den sosialintelligente delen av hjernen får minimalt med energi fordi den akademiskintelligente tar alt. Dette fører til at det bare er ett samtaleemne som fungerer: eksamen. Språket, ordforrådet og setningsoppbygging blir også noe spesielt som følge av at all tid blir brukt på akademiske tekster.

Eksamensdiagnosen kan også føre til at ens barn ikke lenger vedkjenner deg som sin mamma/pappa, foruten de dagene man tilbyr McDonald's til middag fordi man ikke har tid til å lage noe skikkelig middag selv. Man blir også elsket de dagene de får fri spilletid både med nettbrett og wii... Klesvasken blir knapt tatt og støvsugeren støver ned. For å nevne noe...
 
Og til sist, men ikke minst er det et absolutt kriterie for å få diagnosen at man har unormal søvn, enten ved forskjøvet døgnrytme eller problemer med å falle i søvn eller forbli i en  drømmeverden gjennom natten.
 
Alt dette krydres liflig med de sprøeste ideer om å slutte å studere.  Hva med å flytte til en varm øde øy med kun en personlig ting (hvilket ikke blir ei bok!) og leve av det naturen gir en?

Oppsummering

Eksamenstiden er grusom! Den er umenneskelig! Men et sted inni alt kaoset, forventningspresset (mest fra meg selv), stress, redsel og usikkerhet så finnes det et hav av motivasjon. Motivasjon om en premie. Og den premien nærmer seg med stormskritt! Jeg gleder meg til å begynne på masteroppgaven (til sommeren), ja nesten like mye som til å få en "ordentlig jobb". Det vil alltid være utfordringer og behov for ny læring, men jeg kan fint se for meg et liv uten eksamen. Jeg tror det er veldig fint det også. Det må jo det, ellers hadde ikke så mange lidd seg gjennom utallige eksamensperioder.

Konklusjon

Konklusjonen er at jeg uten tvil lider av eksamens(p)syken. Den går over om 5-6 dager. I mellomtiden får dere ha meg unnskyldt. Heldigvis er jeg ikke alene ;)
 
I dag har jeg pyntet litt på kontoret

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar