onsdag 11. desember 2013

Da er nok en eksamen over

Hu-hei hvor det går!

Eksamen i form av semesteroppgave i kvalitativ metode

Det tok tid å komme i gang. Det var vanskelig å finne tema. Men når jeg først fant og bestemte meg for tema, så har det gått veldig radig. Det har ikke gått så fort, men det har gått støtt fremover!
Forsiden på oppgaven
Temaet ble altså administrerende direktørs påvirkning på virksomheters ytelse. Espedal, Kvitastein og Grønhaug ved Norges Handelshøgskole har gjort en kvantitativ studie på dette tidligere og jeg har skrevet semesteroppgaven om hvordan det kan gjøres en kvalitativ studie på samme tema.

Sammendraget:

"Økt globalisering, teknologiutvikling og endrede forbruksvaner har ført til økt konkurranse og mer fokus på produktivitet og effektivitet, både internt og eksternt for virksomhetene (Bjørnenak 2013) og kunnskapsdeling er for mange virksomheter strategisk ytterst viktig (Argote & Ingram 2000).

Denne oppgaven tar utgangpunkt i en studie av hvordan administrerende direktørs samarbeidsatferd påvirker virksomhetens ytelse2: «When Cooperation is the Norm of Appropriateness: How Does CEO Cooperative Behaviour A ff ect Organizational Performance?» (Espedal et al. 2012). Studien er fra 2012 og gjort av Espedal, Kvitastein og Grønhaug ved Norges Handelshøgskole, publisert i British Journal of Management. De fant en positiv sammenheng mellom samarbeidsatferden til administrerende direktør og organisasjonens ytelse. Med legitimitet og rom for bruk av skjønn så sammenhengen ut til å være større enn i organisasjoner med prestasjonsbasert avlønning. 
Deres kvantitative studie har flere begrensninger blant annet når det gjelder at de analyserte allerede eksisterende data som var samlet inn til annet formål og antakelsen om at ledelse utgjør en resultatforskjell. Dessuten sier de at organisasjonelle mål og bidrag til organisasjonens resultater blir mindre klar jo høyere opp man kommer i organisasjonen. Derfor er det interessant å gjøre en kvalitativ studie for å undersøke nærmere hvordan administrerende direktør påvirker virksomhetens ytelse og om ROIC er et godt mål på hvordan virksomheter måler og verdsetter ytelse."

Problemstillingene:

"Administrerende direktørs påvirkning på virksomhetens ytelse 
P1: På hvilken måte oppfatter administrerende direktør at han/hun påvirker virksomhetens ytelse?
P11: Hvordan oppfatter ansatte (andre toppledere, mellomledere, andre vanlig ansatte) at administrerende direktør påvirker virksomhetens ytelse?
ROIC som mål på virksomhetens ytelse P2: Hvilke mål synes administrerende direktør er beskrivende på virksomhetens ytelse?
P21: Er ledere og ansatte enige hvilke mål som er representable for virksomhetens ytelse?"


Og tema for masteroppgaven?

Det blir nok ikke administrerende direktørs påvirkning på virksomheters ytelse, men jeg ser gjerne på økonomifunksjonens påvirkning i virksomheten. På en eller annen måte. Og det kan være både kvalitativt eller kvantitativ. Jeg trenger ikke å bestemme meg særlig mer før 1. mai neste år. :)

Publisert 11-12-13 kl 11-12

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar