tirsdag 19. mars 2013

Lesehest (også på engelsk)

Mye å lese

Jeg må innrømme det, jeg har tatt feil. Igjen ;) Det er ikke riktig at jeg ikke har noe engelsk pensum dette semesteret, for det har jeg. I faget virksomhetsstyring er en ganske stor andel av pensum engelsk.
Dette er pensum hittil. Langt over halvparten er på engelsk. :)
Og mer blir det sikkert - dette er bare pensum til 60% av forelesningene.
 

Å forstå, å få oversikt...

Foreleser sa det da vi startet at vi ville forstå etterhvert. Og slik er det jo i de fleste fag - at man forstår veldig lite til å begynne med og så går det opp et lys en eller annen gang. Forhåpentligvis før eksamen. En gang opplevde jeg at lyset kom på eksamen og det var jo veldig bra, men samtidig en skremmende opplevelse (det kunne jo være at jeg så feil lys). Heldigvis tok jeg ikke feil, så jeg har fortsatt A i alle jus-fag. :)
 
Poenget er at i dette faget har jeg lest og forsåvidt forstått hvert ord og hver setning, men ikke alltid hele dokumentet. Permen er fyllt av mange forskjellige dokument (ca 30) fra COSO, IIA, EU, Finanstilsynet og mange flere.
Målet er å forstå alle ordene, setningene, dokumentene og å se dokumentene i sammenheng. Puh!
Litt slik er det å lese dette pensumet...


Løsning (studieteknikk)

Så hva gjør jeg? Vanligvis skriver jeg jo notater av alt pensum. Det er bare å glemme med slike mengder - spesielt når forståelsen underveis ikke er tipp-topp. I dette faget har løsningen vært å skrive komprimerte forelesningsnotater. Før eksamen utvider jeg nok de med litt stoff fra pensum (jeg har 6 hele lesedager før denne eksamenen og 7 dager til neste (inkl. 17. mai og pinse)).
Og ... tamtataram ... tankekart!
Tankekart under utarbeidelse
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar