mandag 6. oktober 2014

Hva gjør man med en matrise på 121*214 celler i Excel?

Jo, man kan starte med å lage en pivot-tabell. Så kan man lage en pivot-tabell til før man fortsetter å lage pivot-tabeller i det uendelige...

Dette skulle være en kvalitativ oppgave, men det er ikke så mye kvalitativt over det jeg har gjort de siste dagene - det har vært mye kvantitativt arbeid. Meningen var å ha noen store intervjuer og noen ytterst få spørsmål i en spørreundersøkelse. Vel, det blir motsatt. Det er utfordrende fordi ingen av oss har eksamen i  kvantitativ metode (enda), men heldigvis har vi begge brukt Excel til enklere statistiske analyser på større datamengder før så dette går på et vis det også. 

Slik ser dataene vi får fra QuestBack: 

Tall, tall, tall og masse tall! 

 Data + Pivot = nyttig informasjon

Jeg skal ikke skryte av at jeg er ekpert i Pivot-tabeller, for det er jeg ikke. Men jeg kan bruke mange av Pivot-funksjonene. Noen ganger går det mer tid med knoting, andre ganger er det veldig tidsbesparende. Forrige uke var det mest knoting, nå går det stadig raskere. :)

Slik ser en av fanene i ett av de 30 (!) Excel-dokumentene. Matriser og grafer og masse farger hulter til bulter. Det er ikke gitt at det som er den beste fremstillingen av svar på ett spørsmål er den beste fremstilling på neste spørsmål. Eller, egentlig er det slik at alle spørsmål må analyseres, tolkes og presenteres helt forskjellig.


Neste steg er intervjuguiden

Vi holder på! Egentlig holder vi på med alt på en gang. Jo lengre vi kommmer, desto mer synes jeg vi gjør på en gang. Jeg skulle gjerne skrevet ferdig ett og ett kapittel, men slik fungerer det ikke her nei. Uansett har metodekapittelet og intervjuguiden nå prioritet foran det andre. Vi skal gjennomføre 2-4 intervjuer og siden vi skal levere oppgaven 1. desember har vi ikke mye tid til overs.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar