tirsdag 13. mai 2014

Det var en gang

En nerd som for morro skyld twitret

Skjermdump av Twitter-meldingen

Bakgrunnen 

Vi vurderer å få snekret en levegg på verandaen og i den anledning var jeg innom Finn.no sin avdeling for formidling av småjobber. Det var mitt første forsøk og jeg surfet litt rundt "for å gjøre meg kjent". Da fant jeg at Finn formidler undervisningtjenester og et par av dem kunne kanskje være interessante for meg. Men da jeg møtte på et betalingskrav på 15,- var det full stopp. Jeg har mer enn nok med eksamen og jobb og skoleavslutninger mm på det nåværende tidspunkt. 
Det som slo meg var imidlertid at undervisningstjenester er unntatt for MVA og spørsmålet jeg twitret var basert på minner av fra mva- og skatterettsfaget (BUS260) på UMB. To dager senere Svarte Finn meg! Imponerende siden jeg ikke hadde tagget dem. Det var litt uklarheter først (160 tegn er aaaaltfor lite...), men jeg måtte jo sjekke lovverket nå da.

Lov om merverdiavgift § 3-5.Undervisningstjenester mv.

"(1) Omsetning og formidling av undervisningstjenester er unntatt fra loven"
Ikke bare selve undervisningstjenesten er unntatt, men også formidlingen. Slik jeg forstår det skal da ikke Finn legge MVA på formidlingen av undervisningssmåjobber. 
Fordi jeg er økonom (to be) og ikke jurist (bare wannabe?) twitrer jeg følgende:
Skjermdump av Twitter-svar: "Mer fortjeneste eller lavere pris?"

Twitterdiskusjonen utvides

Etter litt frem og tilbake kommer det flere svar også fra Stefan E (som jobber for Finn). Hvorpå det blir henvist til hovedregelen i 3-1 og et ganske nytt ledd: (4).

Lov om merverdiavgift § 3-1.Varer og tjenester

"(1) Det skal beregnes merverdiavgift ved omsetning av varer og tjenester.
[...]
(4) Selv om omsetning av en tjeneste er unntatt fra loven, gjelder loven likevel dersom tjenesten omsettes eller formidles ved elektroniske kommunikasjonstjenester og vederlaget for tjenesten oppkreves av den som yter kommunikasjonstjenesten."
Jaha, så selv om formidlingen etter §3-5 var unntatt MVA, så er den allikevel MVA-pliktig etter § 3-1? Her har vi egentlig seriøst behov for en jurist, men det hadde jo tatt knekken på all morroa. Det morsomme er å undre, grave, diskutere og resonere seg frem til et fornuftig svar! Riktig svar får juristene selv finne. ;)

Finns (foreløpige) konklusjon og min (foreløpige konklusjon)

Finn (ved Stefan E) mener at formidlingen av undervisningstjenesten er MVA-pliktig fordi tjenesten formidles elektronisk ( 3-1 (4)). 
Jeg tror derimot at den elektroniske formidlingen ikke er omfattet av §3-1 på grunn av noe så trivielt som ett ord: "og". I § 3-1 kreves det at både formidlingen skjer elektronisk og betalingen for undervisningstjenesten oppkreves av Finn. Jeg tror at betalingen gjelder for selve undervisningstjenesten og ikke bare formidlingen siden det står "vederlaget for tjenesten", ikke "vederlaget for formidlingen av tjenesten". 
Dessuten er § 3-1 hovedregelen og §3-5 unntak, hvor unntaksreglene har høyere rang enn hovedregelen.

Disclaimer

Jeg gjør bare dette for morro skyld! :) Jeg er ikke jurist eller MVA-spesialist. Jeg er siviløkonomstudent, med interesse for blant annet juss. Jeg har ikke søkt etter informasjon i feks forarbeider og det er godt mulig det ligger mer relevant informasjon om § 3-1 (4) der. 
Er du jurist el og har fasitsvaret, så er du hjertelig velkommen til å svare enten her på bloggen eller på Twitter. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar