torsdag 5. januar 2012

Brilleslange?!




D'ække så lett å bli gammal. Lang historie kort: jeg er langsynt. Hvor mye varierer. Og så skjeler jeg. Litt. Ellerno'. Men da blir historien så lang. De til venstre er PC-brillene, litt for svake til å lese med, men ålreit til PC-bruk. De til høyre er lesebrillene. De ser jeg ikke PC-skjermen med!

Det er viktig å sjekke synet sitt fra tid til annen. Spesielt når man er student. Og spesielt når man blir eldre. For langsynt blir de fleste med alderen. Og det er ikke alltid lett å merke, fordi det kommer snikende - og man kan kompensere lenge. Om man bruker PC mye eller leser mye (som studenter ofte gjør, men også mange i arbeid) kan man bli sliten og trøtt av å ikke ha (riktige) briller.

Skrekkeksempel: Jeg har hatt briller for nærsynthet (-0,5) i mange år. Og for å gjøre historien kort og utelate masse detaljer, så har jeg egentlig vært langsynt. Men kompensert. Lesebrillene til høyre er litt svakere enn min "egentlige" styrke (+3,5). Det er en vesensforskjell på -0,5 og +3,5!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar