tirsdag 22. november 2011

Jula hos inkassobyråene

Ender din jul hos inkassobyråene?

http://www.oblad.no/nyheter/julen-havner-hos-inkasso-byraene-1.6621967
Dette er trist lesning! Det finnes (som oftest) mange løsninger for å slippe å la andre sko seg på at man skal prøve å oppfylle andres forventninger!

For eksempel kan man dra nytte av disse tipsene om billige julegaver.

Her er en diskusjon på kvinneguiden forum med forslag.

Her på coolstuff kan man velge pris (slider øverst til høyre) på gavene.

Og mens jeg sitter og skriver dette, så er det en repotasje på SuperNytt om nettopp det med dyre gaver. Oppfordringen var å ikke skryte av alle de dyre gavene man får i jula. Men heller fokusere på det koselige man gjør.

Selv setter jeg pris på å ha tid og rom til familien i jula! Å ikke stresse for å rekke jobb, eller for egen del eksamen som må forberedes. Å ligge lenge på morgenene, spise god mat, være ute. Ikke å ha nabolagets peneste julehus eller lage den mest spekaluære maten. Eller å kjøpe de dyreste gavene - for så å få den største inkassogjelda etterpå.

Flere ganger har vi kjøpt geit eller liknende. Jeg mener å huske det er Røde Kors som selger dette. Dette koster et par hundre kroner og hjelper en (eller flere, alt ettersom hvor mye man kjøper (/gir)) til et bedre liv.

Jeg har også sett reklame for at man kan sende sms for å gi 80,- til en som gruer seg til jul. Egentlig er jeg ikke så glad i å gi penger. Mye pleier gå til administrasjon, men jeg har vurdert dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar