søndag 13. april 2014

Kursbeskrivelse og -plan "Kvalitativ metode" (AOS340)

AOS340 Kvalitativ metode - Undervisningsplan

FORMÅL 

Formålet med kurset er å utvikle en god forståelse av hva kvalitativ metode er. Dette innebærer å være i stand til å designe et kvalitativt forskningsprosjekt, og forstå hvordan kvalitative data samles inn og brukes.
I løpet av kurset skal denne kunnskapen anvendes til å utforme en selvstendig prosjektbeskrivelse ved hjelp av kvalitativ metode. En prosjektbeskrivelse er et formalisert plandokument som brukes i flere sammenhenger, blant annet i forbindelse med planlegging av mastergradsarbeidet. Prosjektbeskrivelse benyttes også ved søknad om forskningsmidler, opptak i forskergrupper, søknad om forskerstipend, eller andre former for egenpresentasjon i forskersamfunnet.
I denne prosjektbeskrivelsen legges det spesiell vekt på valg av metode, der valget skal begrunnes i problemstilling, teoretiske perspektiv, analyseforløp, og prosjektets mål.
Etter gjennomført kurs skal studenten ha styrket sin forståelse av kvalitativ metode, og være i stand til å gjennomføre en masteroppgave basert på en kvalitativ tilnærming.

STUDIEOPPLEGG  

Kurset består av ukentlige 2-timers samlinger utover høsten. Samlingene er en kombinasjon av forelesninger, diskusjon og øvelser.
Arbeidet er beregnet til 5 studiepoeng, det vil si om lag 150 arbeidstimer.

VEILEDNING 

Fortrinnsvis etter avtale (ta kontakt ifm forelesning, på mail eller telefon), og helst etter lunsj.

LITTERATUR 

David Silverman (2011): Interpreting Qualitative Data. A Guide to the Principles of Qualitative Research. 4th edition. Sage Publications Ltd.: London
KURSORISK Utdrag fra følgende bøker gjøres tilgjengelig:
 Kvale, S. og Brinkmann, S. (2009): Interviews. Learning the craft of qualitative interviewing. 2nd ed. Sage: Thousand Oaks.
 Ryen, A. (2002).  Det kvalitative intervjuet.  Fagbokforlaget: Bergen.
 Saldaña, J. (2009): The coding manual for qualitative researchers. Sage: London.
 Andersen, S.S. (1997).  Case-studier og generalisering. Forskningsstrategi og design.  Fagbokforlaget: Bergen.
  Ragin, C.C. & Becker, H.S. [eds.] (1992).  What is a case? Exploring the foundations of social inquiry.  Cambridge University Press: Cambridge.
 Yin, R.K. (1994).  Case Study Research. Design and methods.  2 edn.  Sage: Thousand Oaks.
INNLEVERING Karakteren settes på bakgrunn av innlevert semesteroppgave.
 NB! For å få semesteroppgaven evaluert må den obligatoriske innleveringen være godkjent.
Obligatorisk innlevering
 Et lite, men konkret feltarbeid skal gjennomføres og avrapporteres. Fortrinnsvis i grupper á 3. Hvordan dette skal foregå vil det bli gjort nærmere rede for ved kursoppstart og på fronter.

Semesteroppgave  

 Innlevering mandag 9. desember
 Semesteroppgaven skal være på maks 10 sider, 12 pkt skrift, 1,5 linjeavstand (ca 350 ord pr side).
 Forsiden, innholdsfortegnelse og sammendraget medregnes ikke i de 10 sidene. Ut over det oppfordres det til å holde seg til sidetallsbegrensningen. Overskytende sider premieres ikke.
 Forsiden på artikkelen skal inneholde tittel og kandidatnummer.
 Eventuelle tabeller og figurer skal nummereres og ha tittel, og plasseres fortløpende i teksten.
 Semesteroppgaven kan leveres enkeltvis eller i grupper á 2.

Disposisjon 

1. Forside 2. Abstrakt (sammendrag på maks én A4-side)  3. Introduksjon 4. Formulering av forskningsspørsmål (problemstilling) 5. Presentasjon av relevant litteratur (teoridel med drøfting av problemstilling, eventuelt hypoteser) 6. Metode (fremgangsmåte for det empiriske arbeidet, og drøfting av metodevalg og følger av disse valgene for analysen) 7. Vurdering av validitet og reliabilitet 8. Etiske avveininger 9. Formidling og (policy) relevans 10. Tidsbruk 11. Referanser

De viktigste kriteriene for godt resultat ligger i: 

God og spisset problemstilling
Relevant teoretisk grep
Godt underbygget valg av metode
Evne til å koble problemstilling, teori og metode
Posisjonering av studien i forhold til tidligere forskning
Dimensjonering av det prosjekterte arbeidet i forhold til tilgjengelig tid
Vurdering av etiske implikasjoner

KARAKTER 

A - Fremragende: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Viser stor grad av selvstendighet.
B - Meget god: Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet.
C - God: Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder.
D - Nokså god: Prestasjon under gjennomsnittet, med en del vesentlige mangler.
E - Tilstrekkelig: Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.
F - Ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.

Forelesningsplan




1 kommentar:

  1. Din blogg er kjempenyttig for meg som skal starte på master i økonomi og administrasjon på nmbu nå til høsten :) :) Alt er skrevet så detaljert. Utrolig bra!

    SvarSlett